Språkutvecklande arbetssätt i klassrummet
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5SV243
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Aukrust, Vibeke Gr¢ver, Klassrumssamtal, deltagarstrukturer och lärande, Ingår i: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 167–191Obligatorisk
- Borgström, Eric, Skrivförmåga på prov, Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Svenskämnet igår, idag, imorgon. Stockholm: Natur och Kultur, 2012Obligatorisk
- Bringéus, Eva; Kouns, Maria, Språkanvändning, undervisning och lärande, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisk (Språk-, läs- och skrivutveckling - Gymnasieskola. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande arbete. Del 1: Språkanvändning, undervisning och lärande.)larportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 5-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ - Collberg, Philippe, Grammatik i skolan: till hjälp för skrivande?, Ingår i: Nyanser av grammatik: gränser, mångfald, fördjupning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2021], s. 277–294Obligatorisk
- Economou, Catarina, Reading fiction in a second-language classroom, Ingår i: Education inquiry, vol. 6, nr. 1, 2015, s. 99–118Obligatorisk
- Enström, Ingegerd, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 169–196Obligatorisk
- Feedback i skrivundervisningen, [Solna], Skolforskningsinstitutet, 2018Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
- Hertzberg, Frøydis; Penne, Sylvi, Vurdering av muntlige tekster, Ingår i: Muntlige tekster i klasserommet, Oslo, Universitetsforlaget, 2008, s. 86–96Obligatorisk
- Holmberg, Per, Funktionell grammatik för textarbete i skolan, Ingår i: Språket och kunskapen: att lära på sitt andraspråk i skola och högskola: rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg, Göteborg, Institutet för svenska som andraspråk, [2006], s. 129–148Obligatorisk
- Holmberg, Per, Textsamtal för skrivande, Ingår i: Muntlighetens möjligheter - retorik, berättande, samtal, Umeå, SMDI :b Institutionen för nordiska språk, 2009, s. 59–69
- Ivanic, Roz, Discourses of Writing and Learning to Write, Vol 18:3, 2004Obligatorisk
- Myhill, Debra; Watson, Annabel; Newman, Ruth, Rethinking grammar in the curriculum, Ingår i: Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: textkulturer: Karlstad 24-25 november 2016, Karlstad, Centrum för språk- och litteraturdidaktik vid Karlstads universitet, 2017, s. 25–44Obligatorisk
- Nordberg, Olle, Berättelser som förändrar: Utvärdering och didaktisk diskussion kring ett nationellt läsprojekt för ungdomar, Uppsala, 2019Obligatorisk
- Nyström Höög, Catharina, Mot ökad diskursivitet?: Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9, Uppsala, Institutionen för nordiska språk, 2010Obligatorisk
- Lim Falk, Maria m.fl., Ordförråd och skolspråk, Stockholm, Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet, 2020Obligatorisk
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kap. 2–7)
- Palmér, Anne; Östlund-Stjärnegårdh, Eva, Bedömning av elevtext: enligt Lgr11 och Lgy11, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2015Obligatorisk
- Roe, Astrid; Ryen, Jostein Andresen; Weyergang, Cecilie, God leseopplæring med nasjonale prøver: om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster, Oslo, Universitetsforlaget, 2018Obligatorisk
- Skar, Gustaf, Att kvalitetssäkra bedömning, Ingår i: Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2015, s. 43–62Obligatorisk
- Wiliam, Dylan, Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]Obligatorisk
Därutöver tillkommer en för kursen relevant avhandling som väljs i samråd med läraren.
* Obligatorisk