Utbildningssystemens framväxt och struktur
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK046
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur Utbildningssystemets framväxt och struktur
- Albisetti, James C, The Ferminization of Teaching in the Nineteenth Century:: A Comparative Perspektive, Ingår i: History of education: major themes. Vol. 2, Education in its social context, London, Routledge, 2000Obligatorisk (19 s.)
- Andersson, Mats B; Broady, Donald, Skolan under 1990: Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier., Uppsala, Univ. ILU, 2000Obligatorisk (valda delar: inledning + sida 1–11: 18 s.)
- Archer, Margaret Scotford, Social origins of educational systems: university edition, London, Sage, cop. 1984Obligatorisk (valda delar s. 19–86: 67 s.)
- Barkin, Kenneth, Social Control and the Volksschule in Vormärz Prussia, Ingår i: Central European history, Mar. 1983Obligatorisk (21 s.)
- Eklof, Ben, The Myth of the Zemstvo School:: The Sources of the Expansion of Rural Education in Imperial Russia: 1864-1914., Ingår i: History of education quarterly., Wint. 1984Obligatorisk (23 s.)
- Folke-Fichtelius, Maria, Förskolans formande: statlig reglering 1944-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Obligatorisk (valda delar: 135–164: 29 s.)
- Green, Andy, Education and state formation revisited (1994), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 2, Education in its social context, London, Routledge, 2000Obligatorisk (19 s.)
- Grosvenor, Ian, A Different Reality:: Education and the racialization of the black child (1987), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Obligatorisk (12 s.)
- Johansson, Ulla, Tre kulturer - tre historier:: disciplinering i läroverk, flickskolor och folkskolor under 1800-talets senare hälft. -1996. - Utbildningshistoria - Uppsala:, Ingår i: Årsböcker i svensk undervisningshistoria: bokserie grundad av B. Rud. Hall och utgiven av Föreningen för svensk undervisningshistoriaObligatorisk (1996, s. 15–46: ill.)
- Lindensjö, Bo; Lundgren, Ulf P., Utbildningsreformer och politisk styrning, Stockholm, HLS förl., 2000Obligatorisk
- Lindert, Peter H., Välfärdsstatens expansion: ekonomisk tillväxt och offentlig sektor under 200 år, 1. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2005Obligatorisk (ca. 100 s.)
- Marsden, William E., Social stratification and nineteenth century English urban education (1992), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Obligatorisk (18 s.)
- Meyer, John W; Ramirez, Francisco O; Nuhoglu, Soysal Yasemin, World Expansion of Mass Education, 1870-1980, Ingår i: Sociology of education: a journal of research in socialization and social structure: [a journal of the American Sociological Association], Apr.,1992Obligatorisk (21 s.)
- Petterson, Lars, Folkskolans varför och hur -: en historisk betraktelse över motiv och metodik i svensk folkundervisning under 1800-talets första hälft, Ingår i: Skolhistoriskt arkiv: uppsatser och urkunder, vol. 32, 2009Obligatorisk (20 s.)
- Ringer, Fritz K, On segmentation in modern educational systems:: the case of French secondary education, 1865-1920 (1987), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Obligatorisk (35 s.)
- Sandström, Carl Ivar, Utbildningens idéhistoria: om samhällsförändringarnas inflytande på undervisningens mål och idéinnehåll genom tiderna i Sverige och utlandet, 3., omarb. uppl., Stockholm, Svensk facklitteratur, 1989Obligatorisk
- Simon, Brian, Systematisation and segmentation in education:: the case of England (1987), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Obligatorisk (24 s.)
- Sjögren, David, Att undervisa de andra:: studier av lärarrapporter från den ambulerande zigenarskolan mellan 1946 och 1958., Ingår i: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008Obligatorisk (15 s.)
- Svensson, Lennart, The State and Higher Education:: A Sociological Critique from Sweden, Ingår i: European journal of teacher education: journal of the Association for teacher education in Europe (ATEE)Obligatorisk (12 s.)
- Tyack, David; Tobin, William, The 'Grammar' of Schooling:: Why Has It Been So Hard to Change?, Ingår i: American educational research journal: a quarterly publication of the American educational research association, Aut. 1994Obligatorisk (26 s.)
- Unemar Öst, Ingrid, Kampen om den högre utbildningens syften och mål: En studie av svensk utbildningspolitik, Örebro, Örebro universitet, 2009Obligatorisk (valda delar: s. 37–57, 233–247: 34 s.)
- Westberg, Johannes, Förskolepedagogikens etablering:: pedagogisk förändring i svenska förskolor, ca 1835-1945, Ingår i: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008Obligatorisk (11 s.)
Ytterligare ca. 30 sidor enligt kursledningens anvisningar.
Totalt: 1068 s.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010