Utbildningssociologi A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK045
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Sociala gruppers utbildningsstrategier 7,5 hp
- Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude, Les héritiers: les étudiants et la culture, Paris, c 1964, 1964Obligatorisk (Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979)
- Broady, D, Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg.: Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archivesObligatorisk
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Ingår i: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, nr. 1, 2002Obligatorisk
- Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York: Kapitel 1-2, Disputationsuppl., Uppsala, Utbildnings- och kultursociologi, 2005Obligatorisk (kapitel V, Konklusion, s 539–564, 25 s)
- Frykman, Jonas, Ljusnande framtid!: skola, social mobilitet och kulturell identitet, Lund, Historiska media, 1998Obligatorisk
- Göransson, Anita; Lidegran, Ida, En gränslös akademi?: vägar till den akademiska toppen med utländsk bakgrund i bagaget, Ingår i: Makten och mångfalden: eliter och etnicitet i Sverige: rapport från Integrationspolitiska maktutredningens forskningsprogram, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer :b Justitiedepartementet, 2005, s. 257–284Obligatorisk
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Obligatorisk (s.11–48, s. 175–239)
- Palme, Mikael, Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Obligatorisk (s. 57–95, s 259–276)
- Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Stockholm, Högskoleverket, 2002Obligatorisk (Broady, Donald, Mikael Börjesson &
Mikael Palme, & quot;Det svenska högskolefältet och konkurrensen mellan lärosätena& quot; 34 s.) - Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk (s. 3–16, s. 206–308)
- Wagner, Anne-Christine, De internationella skolorna och utbildningspraktikerna: specifika konstruktioner av det nationella.: Bidrag till Konferensen "Formation des élites et culture transnationale, Moskva, 26-30 april 1996.Obligatorisk
- Willis, Paul E., Learning to labour: how working class kids get working class jobs, Farnborough, Saxon House, cop. 1977Obligatorisk
Utbildning och samhällsförändring, 7,5 hp
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Obligatorisk
- Blomqvist, Paula; Rothstein, Bo, Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn, Stockholm, Agora, 2000Obligatorisk (s.9–108, 161–190, 219–232)
- Bourdieu, Pierre; Gimdal, Gustaf; Jordebrandt, Stefan, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori., Göteborg, Daidalos, 1999Obligatorisk ("Socialt rum och symboliskt rum", s.11–29. Statstänkandet. Det byråkratiska fältets ursprung och struktur", s. 83–124.)
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Obligatorisk (Bourdieu, Pierre,&
quot;Espace social et espace symbolique& quot;, p p. 13–35. Sv övers: & quot;Socialt rum och symboliskt rum& quot;, i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 11–29 (18 s) Bourdieu, Pierre,& quot;Esprits d& #39;État. Genèse et structure du champ bureaucratique& quot;p. 99–145. Sv övers:& quot; Statstänkandet. Det byråkratiska fältets ursprung och struktur& quot;, i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 83–124 (41 s)) - Green, Andy, Education, globalization and the nation state, Basingstoke, Macmillan ;a New York :b St. Martin's Press, 1997Obligatorisk
- Kultur och utbildning: om Pierre Bourdieus sociologi, Stockholm, UHÄ, 1985Obligatorisk ("Titel och ställning". Om förhållandet mellan produktionssystemet och reproduktionssystemet", s. 105–119.)
- Sörlin, Sverker; Törnqvist, Gunnar, Kunskap för välstånd: universiteten och omvandlingen av Sverige, 1. uppl., Stockholm, SNS (Studieförb. Näringsliv och samhälle), 2000Obligatorisk
Utbildningssociologi, klassiska och moderna traditioner 7,5 hp
- Becker, Gary S., Nobel lecture: The economic way of looking at behavior, Ingår i: Journal of political economy., vol. 101, nr. 3, 1993, s. 385–409Obligatorisk
- Bourdieu, Pierre; Gimdal, Gustaf; Jordebrandt, Stefan, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori., Göteborg, Daidalos, 1999Obligatorisk
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Obligatorisk (Bourdieu, Pierre, &
quot;L& #39;illusion biographique& quot; p. 81–89. Sv övers: & quot;Den biografiska illusionen& quot;, i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 68–75 (8 s)) - Colman, James, Social Capital in the Creation of Human Capital, Ingår i: American journal of sociology, s. 95–120Obligatorisk (vol 94, 1988, Supplement, s 95–120 (25 s))
- Conell, R.W, Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 291–303Obligatorisk
- Davies, Bronwyn, The discursive Production of the Male/Female Dualism in School Settings, Ingår i: Oxford review of education, 1989, s. 229–241Obligatorisk
- Durkheim, Émile, Education and sociology, 2. pr, New York, [1956] 1968Obligatorisk ("Education: Its Nature and Role", s. 61–90.)
- Foucault, Michel, Surveiller et punir: naissance de la prison, Paris, Gallimard, 2004Obligatorisk (Del III: Discipline, s. 137–229. Sv. Övers.: Övervakning och straff. Fängelsets födelse. Lund: Arkiv, 1987, del III, &
quot;Disciplinen& quot;, s. 157–269 (112 s)) - Foucault, Michel, Övervakning och straff: fängelsets födelse, Lund, Arkiv, 1987Obligatorisk (Del III, "Disciplinen", s. 157–269.)
- Goffman, Erving, Asylums: essays on the social situation of mental patients and other inmates, Harmondsworth, Penguin, 1991Obligatorisk (Kapitlen &
quot;Introduction& quot;, p. 11–13, & quot;On the Characteristics of Total Institutions& quot;, p. 13–115, & quot;The Underlife of a Public Institution& quot;, p. 157–280. Sv övers: Totala institutioner. Fyra essäer om anstaltslivet sociala villkor. Stockholm: Norstedts, 2004, urval. (220 s)) - Goffman, Erving, Totala institutioner: fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor, 1. uppl., 2. tr. /b efterskrift av Malin Åkerström, Stockholm, Rabén & Sjögren, 1983Obligatorisk
- Klassisk och modern samhällsteori, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk
- Lyotard, Jean-François, La condition postmoderne: rapport sur le savoir, Paris, Éd. de minuit, 1979Obligatorisk (Eng övers: The Postmodern Condition, Manchester: Manchester University Press, 1984. (106 s))
- Lyotard, Jean-François, The postmodern condition: a report on knowledge, Manchester, Manchester Univ. Press, cop. 1984Obligatorisk
- Morgan, Mary, Economic man as model man. Ideal types, idealizations and caricatures, Ingår i: Journal of the history of economic thought., 2006, s. 1–28Obligatorisk
- Parsons, Talcott, The School Class as a Social System: Some of its functions in American society, 1959Obligatorisk
- Power and ideology in education, New York, Oxford U.P., 1977 (Bell, Daniel "Meritocracy and Equality", s.607–634. Bernstain, Basil "Class and Pedagogies: visible and invisible"", s. 511–535. Bernstain, Basil, "Social class, language and socialization", s.473–486. Boudon, Raymond, "Education and social mobility: a structural model", s. 186–196. Bowles, Samuel, "Unequal education and the reproduction of the social division", s. 137–151. Collins, Randall, "Functional and conflict theories of educational stratification", s. 118–135. Karabel, Jerome&
A.H. Halsey, s.1–86. Rossanda, Rossana, M. Cini & L. Berlinguer, "Theses on education. A Marxist view", s. 647–658. Schultz, Theodore, "Investment in human capital", s.313–324) - Walkerdine, Valerie, Femininity as Performance, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 267–279Obligatorisk
Utbildningens framväxt och strukturer 7,5 hp
- Albisetti, James C, The Ferminization of Teaching in the Nineteenth Century:: A Comparative Perspektive, Ingår i: History of education: major themes. Vol. 2, Education in its social context, London, Routledge, 2000Obligatorisk
- Andersson, Mats B; Broady, Donald, Skolan under 1990: Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier., Uppsala, Univ. ILU, 2000Obligatorisk (Inledning+ s. 1–11.)
- Archer, Margaret Scotford, Social origins of educational systems: university edition, London, Sage, cop. 1984Obligatorisk (s. 19–86.)
- Barkin, Kenneth, Social Control and the Volksschule in Vormärz Prussia, Ingår i: Central European history, Mar. 1983Obligatorisk
- Eklof, Ben, The Myth of the Zemstvo School:: The Sources of the Expansion of Rural Education in Imperial Russia: 1864-1914., Ingår i: History of education quarterly., Wint. 1984Obligatorisk
- Folke-Fichtelius, Maria, Förskolans formande: statlig reglering 1944-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Obligatorisk (s. 135–164)
- Green, Andy, Education and state formation revisited (1994), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 2, Education in its social context, London, Routledge, 2000Obligatorisk
- Grosvenor, Ian, A Different Reality:: Education and the racialization of the black child (1987), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Obligatorisk
- Johansson, Ulla, Tre kulturer - tre historier:: disciplinering i läroverk, flickskolor och folkskolor under 1800-talets senare hälft. -1996. - Utbildningshistoria - Uppsala:, Ingår i: Årsböcker i svensk undervisningshistoria: bokserie grundad av B. Rud. Hall och utgiven av Föreningen för svensk undervisningshistoriaObligatorisk (s. 15–46.)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria - en introduktion, Institutionen för utbildning, kultur och medier, 2010Obligatorisk (Utkast till kapitel som skall ingå i "Utbildningshistoria - en introduktion".)
- Lindensjö, Bo; Lundgren, Ulf P., Utbildningsreformer och politisk styrning, Stockholm, HLS förl., 2000Obligatorisk
- Lindert, Peter H., Välfärdsstatens expansion: ekonomisk tillväxt och offentlig sektor under 200 år, 1. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2005Obligatorisk
- Marsden, William E., Social stratification and nineteenth century English urban education (1992), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Obligatorisk
- Meyer, John W; Ramirez, Francisco O; Nuhoglu, Soysal Yasemin, World Expansion of Mass Education, 1870-1980, Ingår i: Sociology of education: a journal of research in socialization and social structure: [a journal of the American Sociological Association], Apr.,1992Obligatorisk
- Petterson, Lars, Folkskolans varför och hur -: en historisk betraktelse över motiv och metodik i svensk folkundervisning under 1800-talets första hälft, Ingår i: Skolhistoriskt arkiv: uppsatser och urkunder, vol. 32, 2009Obligatorisk
- Ringer, Fritz K, On segmentation in modern educational systems:: the case of French secondary education, 1865-1920 (1987), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Obligatorisk
- Sandström, Carl Ivar, Utbildningens idéhistoria: om samhällsförändringarnas inflytande på undervisningens mål och idéinnehåll genom tiderna i Sverige och utlandet, 3., omarb. uppl., Stockholm, Svensk facklitteratur, 1989Obligatorisk
- Simon, Brian, Systematisation and segmentation in education:: the case of England (1987), Ingår i: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Obligatorisk
- Sjögren, David, Att undervisa de andra:: studier av lärarrapporter från den ambulerande zigenarskolan mellan 1946 och 1958., Ingår i: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008Obligatorisk
- Svensson, Lennart, The State and Higher Education:: A Sociological Critique from Sweden, Ingår i: European journal of teacher education: journal of the Association for teacher education in Europe (ATEE)Obligatorisk
- Tyack, David; Tobin, William, The 'Grammar' of Schooling:: Why Has It Been So Hard to Change?, Ingår i: American educational research journal: a quarterly publication of the American educational research association, Aut. 1994Obligatorisk
- Unemar Öst, Ingrid, Kampen om den högre utbildningens syften och mål: En studie av svensk utbildningspolitik, Örebro, Örebro universitet, 2009Obligatorisk
- Westberg, Johannes, Förskolepedagogikens etablering:: pedagogisk förändring i svenska förskolor, ca 1835-1945, Ingår i: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008Obligatorisk
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010