Utbildningssociologi A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK045
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Sociala gruppers utbildningsstrategier 7,5 hp
- Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude, Les héritiers: les étudiants et la culture, Paris, c 1964, 1964Obligatorisk (Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979)
- Broady, D, Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg.: Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archivesObligatorisk
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Ingår i: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, nr. 1, 2002Obligatorisk
- Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York: Kapitel 1-2, Disputationsuppl., Uppsala, Utbildnings- och kultursociologi, 2005Obligatorisk (kapitel V, Konklusion, s 539–564, 25 s)
- Frykman, Jonas, Ljusnande framtid!: skola, social mobilitet och kulturell identitet, Lund, Historiska media, 1998Obligatorisk
- Göransson, Anita; Lidegran, Ida, En gränslös akademi?: vägar till den akademiska toppen med utländsk bakgrund i bagaget, Ingår i: Makten och mångfalden: eliter och etnicitet i Sverige: rapport från Integrationspolitiska maktutredningens forskningsprogram, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer :b Justitiedepartementet, 2005, s. 257–284Obligatorisk
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Obligatorisk (s.11–48, s. 175–239)
- Palme, Mikael, Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Obligatorisk (s. 57–95, s 259–276)
- Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Stockholm, Högskoleverket, 2002Obligatorisk (Broady, Donald, Mikael Börjesson &
Mikael Palme, & quot;Det svenska högskolefältet och konkurrensen mellan lärosätena& quot; 34 s.) - Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk (s. 3–16, s. 206–308)
- Wagner, Anne-Christine, De internationella skolorna och utbildningspraktikerna: specifika konstruktioner av det nationella.: Bidrag till Konferensen "Formation des élites et culture transnationale, Moskva, 26-30 april 1996.Obligatorisk
- Willis, Paul E., Learning to labour: how working class kids get working class jobs, Farnborough, Saxon House, cop. 1977Obligatorisk
Utbildning och samhällsförändring, 7,5 hp
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Obligatorisk
- Blomqvist, Paula; Rothstein, Bo, Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn, Stockholm, Agora, 2000Obligatorisk (s.9–108, 161–190, 219–232)
- Bourdieu, Pierre; Gimdal, Gustaf; Jordebrandt, Stefan, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori., Göteborg, Daidalos, 1999Obligatorisk ("Socialt rum och symboliskt rum", s.11–29. Statstänkandet. Det byråkratiska fältets ursprung och struktur", s. 83–124.)
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Obligatorisk (Bourdieu, Pierre,&
quot;Espace social et espace symbolique& quot;, p p. 13–35. Sv övers: & quot;Socialt rum och symboliskt rum& quot;, i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 11–29 (18 s) Bourdieu, Pierre,& quot;Esprits d& #39;État. Genèse et structure du champ bureaucratique& quot;p. 99–145. Sv övers:& quot; Statstänkandet. Det byråkratiska fältets ursprung och struktur& quot;, i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 83–124 (41 s)) - Green, Andy, Education, globalization and the nation state, Basingstoke, Macmillan ;a New York :b St. Martin's Press, 1997Obligatorisk
- Kultur och utbildning: om Pierre Bourdieus sociologi, Stockholm, UHÄ, 1985Obligatorisk ("Titel och ställning". Om förhållandet mellan produktionssystemet och reproduktionssystemet", s. 105–119.)
- Sörlin, Sverker; Törnqvist, Gunnar, Kunskap för välstånd: universiteten och omvandlingen av Sverige, 1. uppl., Stockholm, SNS (Studieförb. Näringsliv och samhälle), 2000Obligatorisk
Utbildningssociologi, klassiska och moderna traditioner 7,5 hp
- Becker, Gary S., Nobel lecture: The economic way of looking at behavior, Ingår i: Journal of political economy., vol. 101, nr. 3, 1993, s. 385–409Obligatorisk
- Bourdieu, Pierre; Gimdal, Gustaf; Jordebrandt, Stefan, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori., Göteborg, Daidalos, 1999Obligatorisk
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Obligatorisk (Bourdieu, Pierre, &
quot;L& #39;illusion biographique& quot; p. 81–89. Sv övers: & quot;Den biografiska illusionen& quot;, i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 68–75 (8 s)) - Colman, James, Social Capital in the Creation of Human Capital, Ingår i: American journal of sociology, s. 95–120Obligatorisk (vol 94, 1988, Supplement, s 95–120 (25 s))
- Conell, R.W, Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 291–303Obligatorisk
- Davies, Bronwyn, The discursive Production of the Male/Female Dualism in School Settings, Ingår i: Oxford review of education, 1989, s. 229–241Obligatorisk
- Durkheim, Émile, Education and sociology, 2. pr, New York, [1956] 1968Obligatorisk ("Education: Its Nature and Role", s. 61–90.)
- Foucault, Michel, Surveiller et punir: naissance de la prison, Paris, Gallimard, 2004Obligatorisk (Del III: Discipline, s. 137–229. Sv. Övers.: Övervakning och straff. Fängelsets födelse. Lund: Arkiv, 1987, del III, &
quot;Disciplinen& quot;, s. 157–269 (112 s)) - Foucault, Michel, Övervakning och straff: fängelsets födelse, Lund, Arkiv, 1987Obligatorisk (Del III, "Disciplinen", s. 157–269.)
- Goffman, Erving, Asylums: essays on the social situation of mental patients and other inmates, Harmondsworth, Penguin, 1991Obligatorisk (Kapitlen &
quot;Introduction& quot;, p. 11–13, & quot;On the Characteristics of Total Institutions& quot;, p. 13–115, & quot;The Underlife of a Public Institution& quot;, p. 157–280. Sv övers: Totala institutioner. Fyra essäer om anstaltslivet sociala villkor. Stockholm: Norstedts, 2004, urval. (220 s)) - Goffman, Erving, Totala institutioner: fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor, 1. uppl., 2. tr. /b efterskrift av Malin Åkerström, Stockholm, Rabén & Sjögren, 1983Obligatorisk
- Klassisk och modern samhällsteori, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk
- Lyotard, Jean-François, La condition postmoderne: rapport sur le savoir, Paris, Éd. de minuit, 1979Obligatorisk (Eng övers: The Postmodern Condition, Manchester: Manchester University Press, 1984. (106 s))
- Lyotard, Jean-François, The postmodern condition: a report on knowledge, Manchester, Manchester Univ. Press, cop. 1984Obligatorisk
- Morgan, Mary, Economic man as model man. Ideal types, idealizations and caricatures, Ingår i: Journal of the history of economic thought., 2006, s. 1–28Obligatorisk
- Parsons, Talcott, The School Class as a Social System: Some of its functions in American society, 1959Obligatorisk
- Power and ideology in education, New York, Oxford U.P., 1977 (Valda delar)
- Walkerdine, Valerie, Femininity as Performance, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 267–279Obligatorisk
- Marx, Karl; Engels, Friedrich; Linderborg, Åsa, Kommunistiska manifestet, 1. uppl., Linköping, Nixon, 2004Obligatorisk (Kap 1. Borgare och proletärer)
Utbildningens framväxt och strukturer 7,5 hp
- Andersson, Mats B; Broady, Donald, Skolan under 1990: Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier., Uppsala, Univ. ILU, 2000Obligatorisk (Inledning+ s. 1–11.)
- Archer, Margaret Scotford, Social origins of educational systems: university edition, London, Sage, cop. 1984Obligatorisk (s. 19–86.)
- Bunar, Nihad, Komplement eller konkurrent: fristående skolor i ett integrationsperspektiv, Norrköping, Integrationsverket, 2004Obligatorisk
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria - en introduktion, Institutionen för utbildning, kultur och medier, 2010Obligatorisk (Utkast till kapitel som skall ingå i "Utbildningshistoria - en introduktion".)
- Sverige - en social och ekonomisk historia, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (s. 67–143, 231–370)
- The RoutledgeFalmer reader in inclusive education, New York, Routledge, 2005Obligatorisk
Ytterligare 15 s. enligt lärares anvisningar
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010