Från fakta till identitet

Föränderliga folkhälsostrategier och den svenska aidsinformations- affischen som medium 1987–1994

  • Finansiär: Ridderstads stiftelse

Detta projekt är avslutat

Beskrivning

De svenska aidsinformationskampanjerna är en ovanligt rik men understuderad del av det sena 1900-talets svenska medicin- och mediehistoria. Projektets syfte är dels att fördjupa kunskaperna om den svenska aidshistorien i allmänhet och den svenska aidsdebattens mediala historia i synnerhet, och dels – att med hiv/aids och de nationella informationskampanjerna som exempel – beskriva och analysera hur förmedlandet av hälsobudskap förändrats över tid med fokus på affischmediet och 1900-talets sista två decennier.

(Bild: Affisch beställd av Aidsdelegationen 1990. Producerad av reklambyrån B.R.O. Del av projektets källmaterial.)

Om projektet

Projektperiod:


Finansiär:

Ridderstads stiftelse

Forskare

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin