Nätverket nr 20

Nätverket 20 (2016) Pedagogisk verktygslåda

Om romanen kan liknas vid en korg som rymmer en myllrande fantasivärld, kanske den vetenskapliga skriften kan liknas vid en verktygslåda fylld med nyttiga redskap. Dessa kan användas på olika sätt för att konstruera varjehanda "byggen". I detta nummer av Nätverket har fem etnologer utifrån sina forskningsintressen och pedagogiska verksamhet grävt i sina verktygslådor, "snickrat" och "skruvat ihop" sina bidrag. Texterna är resultatet av den fruktbara växelverkan mellan forskning och pedagogisk verksamhet, föreläsningar och seminariediskussioner, som uppstår när forskaren lämnar skrivbordet och möter studenter i lärosalar, arkiv och under fältarbeten.

Redaktörer: Birgitta Meurling & Oscar Pripp
Författarna: Medverkande författare är Katarina Ek-Nilsson, Agneta Lilja, Birgitta Meurling, Per Peterson och Oscar Pripp.

Volym 20 (2016) Pedagogisk verktygslåda: 1-70 Pdf, 8 MB.

  • Birgitta Meurling, Oscar Pripp. Inledning: 1
  • Katarina Ek-Nilsson. Att forska om ting: 2-7
  • Katarina Ek-Nilsson. Det moderna och det postmoderna: 8-12
  • Katarina Ek-Nilsson. När Sverige blev modernt: 13-19
  • Agneta Lilja. "Svara nu snällt på den lista, jag nu sänder!" - Om frågelistan som etnologisk arbetsmetod: 20-27
  • Meurling, Birgitta. Anna Birgitta Rooth - folklorist och professor. Om kvinnliga forskares position vid universitetet: 28-35
  • Meurling, Birgitta. Kön, genus och den betydelsebärande kroppen. Några nedslag i debatten om kön och genus: 36-41
  • Meurling, Birgitta. Rit och ritual. Introduktion till en kulturvetenskaplig diskussion: 42-45
  • Meurling, Birgitta. Steg som försvinner: 46-55
  • Peterson, Per. Genrer och genreanalys i den folkliga dikten: 56-60
  • Pripp, Oscar. Västafrikanska trummor och dans: metoder och perspektiv: 61-70

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin