Stärka känsloregleringsförmågan hos ungdomar med ADHD

Projektbeskrivning

I denna studie har vi utformat en behandling där unga med ADHD får kunskap och strategier för att hantera sina känslor på ett sätt som inte leder till problem i vardagen. Initialt kommer vi att utvärdera denna behandling med en så kallad single-case design där ungdomar får behandlingen individuellt som omfattar åtta tillfällen och inkluderar flera olika mätpunkter. I ett andra steg planerar vi i en randomiserad kontrollerad studie att undersöka om behandlingen i grupp kan öka emotionsregleringsförmågan vid ADHD. Behandlingen baseras på etablerade teorier kring känsloreglering och på kognitiv beteendeterapi.

Gruppbild av Johan Isaksson, Rebecka Astenvald och Matilda Frick.

Från vänster: Johan Isaksson, Rebecka Astenvald och Matilda Frick.

Astenvald, R., Frick, M. A., Neufeld, J., Bölte, S., & Isaksson, J. (2022). Emotion dysregulation in ADHD and other neurodevelopmental conditions: a co-twin control study. Child and adolescent psychiatry and mental health, 16(1), 92. https://doi.org/10.1186/s13034-022-00528-0

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin