Utbildningar inom kollegialt ledarskap
Kurser inom kollegialt ledarskap. Utbildningarna kan anpassas efter verksamhetens behov.
Handledarutbildningar
Flera olika utbildningar med fokus på handledning. Syftet är att stärka handledaren i rollen som samtalsledare i det kollegiala arbetet.

Leda som arbetslag - kollegialt ledarskap och yrkesroller i förskolan
Kursen syftar till att utveckla arbetslagets kollegiala ledarskap med utgångspunkt i förskolans uppdrag och arbetslagets gemensamma ansvar att leda utbildningen. Kursen utgår från teoretiska perspektiv på ledarskap som relationellt, fördelat och processinriktat. Under kursen får deltagarna med hjälp av litteraturen reflektera över ledarskapet som fenomen och uppdrag i relation till förskolans yrkesroller och uppdrag.
För rektor i egenskap av pedagogisk ledare erbjuds parallellt ett rektorsspår. Detta spår har samma kursmål och syfte som arbetslagets spår men tar utgångspunkt i rektors perspektiv och uppdrag.
Delar av kursens innehåll går att justera till upplägg som passar era förutsättningar och behov (exempelvis som workshops eller föreläsningar under studiedagar eller kvällsmöten med syfte att fördjupa eller starta igång ett utvecklingsarbete).
Kollegialt ledarskap genom dialog, delaktighet och lärande samtal
Kursen syftar till att utveckla kollegialt ledarskap med utgångspunkt i utbildningens breda uppdrag. Kursen utgår från teoretiska perspektiv på ledarskap som relationellt, fördelat och processinriktat. Stor vikt läggs vid kommunikation och hur den kan utvecklas genom reflektion, bemötande och organisation. Under kursen får deltagarna med hjälp av litteraturen och olika praktiska uppgifter reflektera över ledarskapet som fenomen och uppdrag inom utbildning.
Delar av kursens innehåll går att justera till upplägg som passar era förutsättningar och behov (exempelvis som workshops eller föreläsningar under studiedagar eller kvällsmöten med syfte att fördjupa eller starta igång ett utvecklingsarbete).
Att leda processer för skolutveckling - en utbildning för förstelärare
Förstelärare är nyckelpersoner i ett lyckat skolutvecklingsarbete men uppdraget kan vara utmanande då man ofta behöver ta sig an en ny roll som ”mellanledare” mellan kollegor och rektor. Det ställer krav på förmågan att kunna stötta kollegor och att förstå och verka i skolans olika processer.
I den här utbildningen ger vi dig som förstelärare kunskap och verktyg att leda dina kollegor och driva och följa upp skolutvecklingsprocesser med målet att förbättra undervisningen.
Utbildningen är inriktad på processledarskap och skolutveckling med föreläsningar, workshops och handledning anpassade efter era behov. Föreläsningar genomförs med forskare eller experter inom till exempel lärares ledarskap, kollegial utveckling och processförståelse. I workshops bearbetar vi tillsammans egna erfarenheter och innehåll. Med handledning avses fördjupande lärande samtal med skolutveckling i fokus.
Hur går det till? Vi kan förlägga processledarutbildningen på plats i er kommun eller digitalt. Tillsammans planerar vi för en utbildning för skolutveckling som möter behoven i just er verksamhet.