Ulrike Schnaas
Pedagogisk utvecklare vid Universitetsförvaltningen; Avdelningen för kvalitetsutveckling; Enheten för universitetspedagogik
- Telefon:
- 018-471 68 24
- Mobiltelefon:
- 070-425 00 91
- E-post:
- ulrike.schnaas@uu.se
- Besöksadress:
- Dag Hammarskjöldsväg 7
75237 Uppsala - Postadress:
- Box 256
75105 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD
Kort presentation
Jag disputerade vid Stockholms universitet med en avhandling i tyska med litteraturvetenskaplig inriktning. Sedan 2005 arbetar jag som pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet.
Nyckelord
- aktiv studentmedverkan
- universitetspedagogik
- pedagogisk utveckling
- inkluderande undervisning
- inkluderande forskarhandledning
- kollegial handledning
Biografi
Jag undervisar huvudsakligen på högskolepedagogiska grundkursen och kursutvecklingskursen. Jag genomför också konsultationer, verkstäder och seminarier, bland annat om inkluderande undervisning och genus- och mångfaldsmedveten forskarhandledning.
Särskilda intresseområden är kollegial handledning, aktiv studentmedverkan, genus- och mångfaldsmedveten (forskar)handledning och strategisk pedagogisk utveckling.
Sedan 2020 ingår jag i redaktionen för tidskriften "Högre utbildning".
Forskning
Från och med hösten 2025 medverkar jag i projektet Seminariet som demokratisk arena i högre utbildning: I spänningsfältet mellan ideal och verklighet som finansieras med medel från forskningsprogrammet Demokrati och högre utbildning. Projektledare är Johan Wickström vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi.

Publikationer
Urval av publikationer
Bokrecension: Inkluderande högre utbildning och Skapa en tillgänglig lärmiljö
Ingår i Högre utbildning, s. 6-11, 2024
Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald
Ingår i Jämställdhetsintegrering i högre utbildning, s. 126-155, Liber, 2023
Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
Ingår i Högre Utbildning, s. 49-55, 2023
- DOI för Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
- Ladda ner fulltext (pdf) av Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
Ingår i Didaktisk dialog i högre utbildning, s. 29-46, Studentlitteratur AB, 2021
Students as Change Agents: Reorienting higher education pedagogy for wicked times
Ingår i Renewing Higher Education, s. 267-286, Lund University, 2021
An Active Student Participation Companion
Avdelningen för kvalitetsutveckling - Enheten för universitetspedagogik, 2019
Genusperspektiv på forskarseminariet: Betydelsen av en jämställd seminariekultur
Ingår i Det goda seminariet, s. 75-91, Makadam Förlag, 2016
Ingår i International journal for academic development, s. 79-83, 2016
Peer reflection on inclusive supervision: A study circle as a space for collegial learning
Ingår i Utbildning och Lärande / Education and Learning, s. 54-69, 2016
Ingår i Högre Utbildning, s. 203-204, 2015
Könsmedveten forskarhandledning: teoretiska utgångspunkter och praktiska erfarenheter
2011
Senaste publikationer
Ett decennium med Högre utbildning: Inriktning, utveckling och framtid
Ingår i Högre Utbildning, s. 7-18, 2025
Bokrecension: Inkluderande högre utbildning och Skapa en tillgänglig lärmiljö
Ingår i Högre utbildning, s. 6-11, 2024
Uppsala universitets pedagogiska program: En balansgång mellan visions- och styrdokument
2024
Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald
Ingår i Jämställdhetsintegrering i högre utbildning, s. 126-155, Liber, 2023
Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
Ingår i Högre Utbildning, s. 49-55, 2023
- DOI för Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
- Ladda ner fulltext (pdf) av Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ett decennium med Högre utbildning: Inriktning, utveckling och framtid
Ingår i Högre Utbildning, s. 7-18, 2025
Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
Ingår i Högre Utbildning, s. 49-55, 2023
- DOI för Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
- Ladda ner fulltext (pdf) av Med distans till distansen: en introduktion till temat “Högre utbildning och coronapandemin”
Ingår i International journal for academic development, s. 79-83, 2016
Peer reflection on inclusive supervision: A study circle as a space for collegial learning
Ingår i Utbildning och Lärande / Education and Learning, s. 54-69, 2016
Ingår i Moderna språk, 2004
Böcker
An Active Student Participation Companion
Avdelningen för kvalitetsutveckling - Enheten för universitetspedagogik, 2019
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald
Ingår i Jämställdhetsintegrering i högre utbildning, s. 126-155, Liber, 2023
Ingår i Didaktisk dialog i högre utbildning, s. 29-46, Studentlitteratur AB, 2021
Students as Change Agents: Reorienting higher education pedagogy for wicked times
Ingår i Renewing Higher Education, s. 267-286, Lund University, 2021
Genusperspektiv på forskarseminariet: Betydelsen av en jämställd seminariekultur
Ingår i Det goda seminariet, s. 75-91, Makadam Förlag, 2016
En god inlärningsmiljö på distans
Ingår i Distanslärare och distanslärande, s. 133-151, Distum, 2002
Konferensbidrag
Uppsala universitets pedagogiska program: En balansgång mellan visions- och styrdokument
2024
Equality in the Higher Seminar
2021
Kollegial handledning – nya universitetslärare möter mer erfarna kollegor i samtal om undervisning
2018
Ingår i ICED 2014 - proceedings, 2014
Vad innebär inkluderande handledning?
Ingår i Chalmers konferenser, NU 2012, 2012
Ingår i Text und Welt. Beiträge auf der 11. internationalen Tagung "Germanistische Forschungen zum literarischen Text", s. 82-88, 2002
Ingår i Text im Kontext 4, 2002
Rapporter
Övriga
Bokrecension: Inkluderande högre utbildning och Skapa en tillgänglig lärmiljö
Ingår i Högre utbildning, s. 6-11, 2024
Ingår i Högre Utbildning, s. 203-204, 2015
Ingår i IROS: Internationales Referateorgan zur Skandinavistik, 1999
Ingår i IROS: Internationales Referateorgan zur Skandinavistik, s. 184-185, 1998
Møller Jensen, Elisabeth (red): Nordisk kvindelitteraturhistorie bd. 3. Vide verden. 1900-1960
Ingår i IROS: Internationales Referateorgan zur Skandinavistik, s. 155-156, 1998