Utbildningens betydelse för det demokratiska samhället
Krönika
Vi lever i en omvälvande tid då mycket står på spel. En rapport från Göteborgs universitet tidigare denna månad visar att demokratin är på tillbakagång i världen. Rapporten visar att över 70% av världens befolkning idag lever i icke-demokratier, jämfört med hälften för tio år sedan.
Autokratiska tendenser ses i många länder, allt från Indien till Västafrika till våra grannländer i Östeuropa. ”Även i Sverige blinkar varningslamporna”, skriver forskarna från Göteborg på DN Debatt (6 mars). Med breda indragningar av stödet till civilsamhället, tendenser till ökad styrning av den fria forskningen och kraftigt minskade anslag till folkbildning eroderas det demokratiska utrymmet.
Utbildningens roll
Utbildningen och den fria akademin har en central roll i det demokratiska samhället. Utbildning handlar inte bara om att tillägna sig kunskaper och färdigheter, det handlar till stor del också om att kunna ta och förstå olika perspektiv. Att ha respekt för den som har andra åsikter, och att föra samtal som bygger på en ömsesidig vilja att förstå varandra.
Den ökande polariseringen vi ser i världen, och även i det svenska samhället, är en utveckling åt motsatt håll. Här blir utbildning på alla nivåer, och kanske särskilt inom den högre utbildningen, livsviktig för ett demokratiskt samhälle. Därför är den högre utbildningens funktion som försvarare av det demokratiska samtalet en given nagel i ögat på anti-demokratiska krafter, och med ökande polarisering kan vi räkna med fler utmaningar för den akademiska friheten.
Internationalisering och tvärvetenskap
Vad kan vi då göra för att stärka demokratin? En viktig insats är att se till att alla studenter tränas i, och får möjlighet till, perspektivtagande. Detta kan till exempel göras genom internationalisering eller tvärvetenskap. En internationaliserad utbildning lyfter blicken från det egna sammanhanget, stimulerar reflektion och ger nya infallsvinklar.
Att sätta in eller ta med ett globalt perspektiv i undervisningen hjälper inte bara till att få en bättre förståelse för de större sammanhangen, det ger också träning i och förståelse för att det finns flera sätt att se på saken. Samma sak med tvärvetenskap, som till sin natur bygger på att applicera olika perspektiv på ett problem eller företeelse. Att lyfta internationalisering och tvärvetenskap i undervisningen och att öka deras status ökar därför inte bara kvaliteten på utbildningen, det bidrar också till försvaret av det demokratiska samhället. Något som blir allt viktigare i en osäker och orolig tid.
Mats Målqvist, prodekan för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten
Tidigare krönikor
Krönikorna skrivs av chefer och ledning på Medfarm för att berätta om vad som hänt, händer eller ska hända på vetenskapsområdet för medicin och farmaci.