Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass

15 hp

Kurs, Grundnivå, 8LF022

Våren 2024 Våren 2024, Flexibel, 25 %, Distans, Svenska

Om kursen

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper i grundläggande tal-, läs- och skrivinlärning och dess ämnesdidaktik och metodik. Kursens innehåll behandlar uppföljning, analys och bedömning av elevers läs- och skrivinlärning som grund för fortsatt lärande och undervisning utifrån alla elevers erfarenheter och behov.

Under kursen behandlas följande områden:

  • Undervisningsmetoder för och ämnesdidaktiska perspektiv på grundläggande tal-, läs- och skrivutveckling
  • Teorier om tal-, läs- och skrivutveckling
  • En- och flerspråkig tal-, läs- och skrivutveckling
  • Språklig medvetenhet
  • Genre och språkanvändning
  • Organisation av undervisning och undervisningens progression i svenskämnet F-3
  • Dokumentation, analys och bedömning av elevers tal-, läs- och skrivutveckling
  • Skolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena, inriktning tal-, läs- och skrivutveckling
  • Språkvetenskapliga begrepp från fonetik till pragmatik.
  • Specifika drag i barns- och ungas första- och andraspråkutveckling
  • Skriftspråkliga normer, grammatik och textanalys
  • Olika former av försenad tal-, läs- och skrivutveckling
  • Svenskämnenas identitet och framväxt.
  • Egen skriftlig och muntlig produktion.

Kursen ges på uppdrag av Skolverket. För att delta i utbildningen krävs att du är anställd för undervisning i förskoleklass och att din arbetsgivare (kommun eller enskild huvudman) godkänner ditt deltagande. Mer information finns på Skolverkets webbplats.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin