Hälsopsykologi och beteendemedicin I

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP123

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PP123
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 24 januari 2007
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall Psykologprogrammets kurser 1-21 vara fullgjorda. Tillträde till kursen har även student som av studierektor på institutionens grundutbildning beviljats kompletteringsstudier för att få svensk psykologlegitimation.

Students should have completed at least 120 points within the M. Sc. Programme in Psychology

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

översiktligt redogöra för området folkhälsovetenskap,

redogöra för huvuddragen i policy och strategier i arbetet med folkhälsofrågor, nationellt och internationellt,

förstå och förklara viktiga folkhälsobegrepp och folkhälsans bestämningsfaktorer,

redogöra för olika teorier om stress,

ge exempel på och analysera olika miljöstressorer, komplexiteten i stressresponsen och psykologiska manifestationer av akut och kronisk stress,

diskutera betydelsen av sociala och kulturella processer, social ekologi, för individens stressreaktioner och möjligheter till återhämtning,

redogöra för ett beteendemedicinskt synsätt och dess behandlingsprinciper vid stora folkhälsoproblem som övervikt, alkohol- och tobaksberoende och kronisk smärta.

Innehåll

Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i folkhälsofrågor på olika nivåer, t.ex.

individuell, nationell och internationell nivå. Vidare presenteras en helhetssyn på människans

hälsa relaterat till såväl individuella förutsättningar som till hennes omgivande miljö. Kursens

innehåll utgörs av tre delar, ett folkhälso-, ett människa-miljö- och ett beteendemedicinskt perspektiv. I kursens första del presenteras de idag mest uppmärksammade folkhälsoproblemen. Biologiska och sociala bestämningsfaktorer, liksom miljöns betydelse

för hälsa och sjukdom behandlas med fokus på hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder.

I del två analyseras stressresponsens komplexitet, aktualiseras olika former av miljöstressorer samt identifieras psykologiska manifestationer av stress. Här beskrivs också olika copingstrategier, liksom begreppet återhämtning.

I den tredje delen ges en orientering om beteendemedicinsk analys och redovisas behandlingsprogram för problem såsom övervikt, alkohol- och tobaksberoende samt diffus kronisk muskelsmärta.

Undervisning

Undervisning ges i form av lektioner och seminarier. Handledning ges i samband med PM- och uppsatsarbete. Undervisningen sker på engelska.

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker vid skriftliga prov, individuella PM och ett uppsatsarbete i grupp. Vidare bedöms studentens prestationer vid deltagande i seminarier. Vid examinationen används betygsgraderna godkänd och underkänd.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin