Omvårdnadens innehåll och metoder II

12 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ218

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ218
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen, 5 maj 2009
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 2 i sjuksköterskeprogrammet och är en fortsättning av Omvårdnadens innehåll och metoder I, 15 hp.

Av kursen är 4, 5 hp teoretiska studier och 7, 5 hp verksamhetsförlagda studier.

De verksamhetsförlagda studierna är förlagda till alternativt medicinska, kirurgiska, geriatriska vårdavdelningar eller till olika boendeformer i kommunal verksamhet.

Kursen syftar till att studenten utvecklar och fördjupar sina kunskaper inom omvårdnad och utvecklar ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Behörighetskrav

Kursen Omvårdnadens innehåll och metoder I, 15 hp

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

- redogöra för omvårdnadsprocessen och dess tillämpning inom grundläggande omvårdnadsarbete

- beskriva begreppet evidensbaserad omvårdnad

- beskriva innebörden av ett professionellt förhållningssätt

- redogöra för innebörden av ett individuellt förhållningssätt och vikten av att i mötet med och lyssnandet till patienten utgå från dennes specifika livssituation

- tillämpa grunderna för bedömning av patienters omvårdnadsbehov, omvårdnadsplanering och omvårdnadsprocess

- beskriva och konkretisera vårdmiljöns betydelse i omvårdnad

- redogöra för etiska, kulturella och genusaspekter i omvårdnad

- redogöra för diskrimineringsgrunder

- översiktligt beskriva behovs- och interaktionsteorier i relation till kommunikation och bemötande

- översiktligt beskriva lagar, författningar, föreskrifter och lokala riktlinjer

- beskriva innebörden av professionell omvårdnad i livets slutskede och i samband med dödsfall

- redogöra för kvalitets- och säkerhetsaspekter i vården

- konkretisera innebörden av information och kommunikationsteknologi (IKT)

- redogöra för vårdhygieniska principer

- beskriva grundprinciperna för mätning av blodtryck, puls, andning och kroppstemperatur

- redogöra för uppkomst, observation och förebyggande åtgärder för trycksår

- redogöra för grundläggande sårvård

- översiktligt beskriva nutritionsstatus betydelse vid omvårdnad

- beskriva principer för litteraturstudier

- beskriva skillnader mellan kvantitativ och kvalitativ forskningsansats

- beskriva statistiska grundbegrepp

Färdighet och förmåga

Efter genomförd kurs ska studenten kunna

- tillämpa ett etiskt och professionellt förhållningssätt i möte med patienter

- utifrån ett helhetsperspektiv och med omvårdnadsteoretisk förankring planera omvårdnad för patienter samt utföra grundläggande omvårdnad

- tillämpa omvårdnadsprocessens steg för att identifiera och lösa omvårdnadsproblem

- beskriva omvårdnadssituationer med hjälp av omvårdnadsteoretiska teorier, modeller och begrepp

- genomföra grundläggande omvårdnadsåtgärder i samverkan med andra

- relatera och applicera sjuksköterskeyrkets styrdokument till konkreta omvårdnadssituationer

- beskriva och bearbeta en konkret omvårdnadssituation utifrån omvårdnadsteorier, vårdmiljö och lagar och författningar

- genomföra mindre litteraturstudie

- genomföra statistiska analyser på en grundläggande nivå

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomförd kurs ska studenten visa förmåga att:

- reflektera över begreppet evidensbaserad omvårdnad

- etablera tillitsfulla relationer med människor oavsett genus, kön och kulturell bakgrund samt reflektera över egen roll i kommunikation och bemötande

- reflektera över den fysiska och psykosociala vårdmiljöns betydelse för patienten

- i omvårdnadshandlingar respektera patientens integritet och autonomi

- reflektera över specifika omvårdnadsproblem vid livets slutskede och dödsfall

- reflektera över hur den enskilde patienten kan bibehålla hälsa och förebygga framtida ohälsa

- reflektera över omvårdnadssituationer med hjälp av omvårdnadsteorier, modeller och begrepp

- identifiera och formulera etiska problem i konkreta omvårdnadssituationer samt reflektera över dessa med hjälp av etiska principer

- identifiera och reflektera över problem med utgångspunkt från diskrimineringsgrunder

- reflektera över betydelsen av information och kommunikationsteknologi (IKT) i omvårdnadsarbetet

- reflektera över betydelsen av ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt

- identifiera egna inlärningsbehov samt vara reflekterande och aktiv i handledningssituationer

- på en grundläggande nivå värdera vetenskapligt presenterad kunskap utifrån en kvantitativ och kvalitativ metod

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagda studier.

- omvårdnadsprocessen och dess tillämpning inom grundläggande omvårdnadsarbete

- evidensbaserad omvårdnad

- professionellt bemötande av patienter, närstående och personal

- etiska, kulturella, genus- och jämlikhetsaspekter i omvårdnadsarbete

- vårdmiljöns betydelse, hygieniska principer och säkerhetsföreskrifter

- diskrimineringsgrunder

- behovs- och interaktionsteorier relaterade till kommunikation och bemötande

- kvalitets- och säkerhetsaspekter i vården

- lagar, författningar, föreskrifter och lokala riktlinjer

- information och kommunikationsteknologi (IKT)

- omvårdnad i livets slutskede

- mätmetoder och dokumentation avseende blodtryck, puls, andning, kroppstemperatur samt vätske- och födointag

- grundläggande omvårdnadsåtgärder vid vätske- och födointag, viktkontroll, munvård, uttömningar, personlig hygien, bäddning, förflyttningar och sänglägeskomplikationer

- grundläggande sårvård

- ergonomi

- styrdokument för sjuksköterskeyrket

- litteraturstudie som metod

- kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik

- statistiska grundbegrepp och metoder

Undervisning

Studenten skall eftersöka och tillämpa evidensbaserad kunskap samt vid omvårdnads- och behandlingsåtgärder följa gällande lagar, författningar och förordningar.

ARBETSFORMER

Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, rollspel, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk / praktisk färdighetsträning. Verksamhetsförlagda studier med organiserad handledning.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk / praktisk färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare / examinator.

Under verksamhetsförlagda studier genomförs examinationer av kliniska / praktiska färdigheter och specifika teoretiska uppgifter samt av professionellt förhållningssätt, bemötande och samarbetsförmåga.

Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov).

Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång.

Avbruten praktik i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.

Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin