Logopedi vid nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG301

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG301
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 20 april 2009
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Godkänd kurs Barnlogopedi III 4,5 hp.

Genomgångna kurser Röstblocket 10,5 hp omfattande Funktionella och organiska röststörningar hos vuxna och barn, Röstanalys, Foniatri II;

samt Nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna 4,5 hp.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

- identifiera och kontrastera specifika neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

- sammanfatta och värdera huvudsakliga behandlingsformer vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

- föreslå former för utredning, diagnostik och intervention vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

- kritiskt granska teorier om orsaker till, och behandling av, neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

- värdera evidensunderlaget för diagnostiska metoder och intervention vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning och breddning av kunskaper rörande kognitiva och språkliga funktioners förankring i centrala nervsystemet och ätmotorikens neurologi och fysiologi och bygger på tidigare kurser inom ämnet.

Studenterna studerar indikationer och karakteristiska svårigheter, som särskiljer kommunikationen vid neurologiska sjukdomar som demens och Alzheimers sjukdom, och olika former av kommunikativa och kognitiva stödåtgärder i patientens vardag.

Studenterna undervisas i att kartlägga kommunikationssvårigheter efter förvärvade hjärnskador skador, att analysera resultaten i relation till lingvistisk, kognitiv och motorisk förmåga och att särskilja och olika former av afasi, apraxi och dysartri och ställa diagnos. Studenterna lär sig bedöma dysartriska störningar på olika nivåer omfattande respiration, fonation, oral och faryngeal motorik, artikulationsmotorik och inverkan på prosodi och förståelighet. Utifrån aktivitet och delaktighet (ICF) lär sig studenten former för användning av alternativ kommunikation som stöd i samtalssituationer vid afasi och omgivningens betydelse för resultatet. Riktade träningsinsatser och betydelsen av struktur och intensitet tas upp.

Metoder för funktionell och instrumentell sväljningsundersökning studeras och åtgärder rörande kost, kompensatoriska strategier, alternativa födovägar och behandling för personer med dysfagi.

I kursen ingår observation av ett barn i 3 årsåldern.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och rollspel.

Barnobservation i hemmiljö.

Examination

Godkänd kurs

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov och casearbete.Skriftlig eller muntlig tentamen på teoretiska moment.

All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro upp till 20% kan studenten, i samråd med kursledningen, få kompletterande uppgifter för att få kursen godkänd.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin