Klinisk barnlogopedi II. Läs- och skrivutredning

4,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG611

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG611
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Per capsulambeslut, 6 maj 2009
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 4 krävs 78 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.

Godkänd kurs: Klinisk barnlogopedi I 7,5 hp.

Tidigare genomgången teoretisk kurs eller följer pågående teoretisk kurs i Barnlogopedi II 7,5 hp.

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången klinisk kurs skall studenten kunna

1) Ta upp anamnes rörande språkutveckling och andra faktorer av relevans för läsning och skrivning hos elever med enspråkig eller flerspråkig bakgrund.

2) Genomföra undersökning enligt för logopeder rekommenderad mall vid läs- och skrivproblematik.

3) Analysera undersökningsresultat och ställa diagnos.

4) Belysa problemområden för träning av läs- och skrivförmåga förankrade i resultaten av undersökningen.

5) Bedöma behovet av kompensatoriska åtgärder för att kunna deltaga i diskussioner med skolpersonal kring lämplig typ av kompensation.

6) Bedöma svårigheterna ur ett helhetsperspektiv och ta ställning till indikationer för förslag om vidare remittering.

7) Med ett professionellt förhållningssätt förmedla resultatet till elev, föräldrar och skola och i samråd med dessa diskutera åtgärder.

8) Göra adekvat journaldokumentation.

Innehåll

Kursen ger breddade kliniska kunskaper och ökade färdigheter i terapeutiskt förhållningssätt för självständigt kliniskt arbete.

Studenten arbetar kliniskt med patienter under handledning av logoped. Arbetet inriktas mot att studenten skall uppnå färdighet i att ta upp anamnes, utreda svårigheterna enligt mall vid läs- och skrivproblematik, analysera resultaten och ställa diagnos. Studenten tränas i att förstå sambanden mellan lingvistiska, neuropsykologiska, kognitiva och sociala aspekter för inlärning av läsning och skrivning. Studenten tränas att föreslå åtgärdsprogram i samarbete med vårdnadshavare och skola samt föra journal. Studenten tränas i undersökningsmetoder och testmetodik.

Undervisning

Obligatoriskt deltagande i den verksamhetsförlagda undervisningen.

Undervisning sker i form av kliniskt arbete, auskultationer och samtal under handledning av legitimerad logoped med handledarutbildning samt ev. casearbete.

Examination

Godkänd kurs

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga bedömningspunkter.

Avbruten praktik i förtid:

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Studentens färdigheter bedöms av handledaren enl. mall. I tveksamma fall av handledare och examinator gemensamt.

Student som p.g.a. av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 25%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin