Acceleratorer och detektorer
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA348
- Kod
- 1FA348
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 mars 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Elektromagnetisk fältteori och Kärnfysik eller motsvarande
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för speciella egenskaper och krav på acceleratorer för högenergi- och kärn-fysikforskning samt acceleratorer för medicinsk användning och materialfysikforskning såsom synkrotronstrålningskällor och neutronspallationskällor
- beräkna hur dessa mål uppnås genom att styra och accelerera laddade partiklar
- redogöra för hur joniserande strålning från laddade partiklar och icke-joniserade strålning från neutrala partiklar uppstår naturligt eller artificiellt
- redogöra för de egenskaper hos strålningen som används vid detektion
- redogöra för de vanligast förekommande detektortyperna inom forskning och tillämpningar
- behärska att kalibrera och göra mätningar med halvledardetektorer, scintillationsdetektorer och gasfyllda detektorer
Innehåll
Grundläggande egenskaper hos olika typer av acceleratorer. Transvers stråldynamik för enskilda partiklar och system av partiklar samt verktyg för att beräkna dessa. Metoder för acceleration och diagnostik. Joniserande och icke-joniserande strålning. Strålningsdetektorer: scintillationsdetektorer och neutrondetektering, gasfyllda detektorer, halvledardetektorer. Tillämpningar inom medicin, forskning och strålskydd.
Projekt:
Uppställning och genomförande av experiment vid accelerator. Vid experimentet kommer såväl detektor som acceleratorprestanda att studeras.
Undervisning
Undervisningen kommer att ske genom problembaserat lärande (PBL) med fokus på studentens delaktighet i lärandet. I undervisningen formuleras frågor och problem tillsammans med studenten som sedan studeras och utvecklas genom genom grupparbeten, praktiska moment, litteraturstudier, diskussioner mm. Centralt i pedagogiken är att studenten själv tar ansvar i lärandet, söker och utvärderar kunskap samt tränar samarbete. Kontinuerlig utvärdering genom redovisningar och diskussioner ingår i PBL.
Examination
Inlämningsuppgifter och projektrapporter (4 hp) samt skriftlig minitentamen (1 hp).