Medicinsk behandling inom ambulanssjukvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3KR316
- Kod
- 3KR316
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 november 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen är teoretisk och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot ambulanssjukvård 60 hp. Kursen läses parallellt med kursen Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård, 7,5 hp och integreras med kursen Intrahospital omvårdnad och akutsjukvård 7,5 hp.
Behörighetskrav
Genomgången kurs Akutmedicin och medicinsk teknik inom akutsjukvård, 7,5 hp
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om kirurgiska, medicinska sjukdomstillstånd och om olika akuta situationer
- förklara patofysiologiska förändringar i metabolism, blod- vätske-, elektrolyt- och syrabasbalans och visa fördjupade kunskaper om adekvat behandling
- visa fördjupade kunskaper om effekter, bieffekter och interaktioner avseende olika läkemedelsgrupper
- visa fördjupade kunskaper i prehospital akutsjukvård
Färdighet och förmåga
- självständigt bedöma och diagnostisera akut sjuka patienter
- vidta adekvata åtgärder i olika akuta situationer samt triage på skadeplats
- självständigt ansvara för övervakning, monitorering och utförande av adekvata akuta medicinska behandlingar på skadeplats samt under transport i ambulans
- vidta adekvata åtgärder för att minska komplikationerna av akuta skador och sjukdomar
- självständigt omhänderta traumapatient under transport i ambulans samt vid skade- och katastrofplatser
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder
- analysera och reflektera över hur mänskliga behov och individens livssituation påverkas i samband med olycksfall- och akutsjukvård.
- analysera och bedöma olika kunskapskällor inklusive vetenskapliga rapporter inom akutsjukvård samt förmedla resultatet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och värdera etiska dilemman in samband med medicinsk behandling inom akutsjukvård
- utvärdera sin problematiserande förmåga och sina kunskaper inom akutsjukvård och relaterade medicinska ämnen
- medverka till bra samarbete vid teamarbete och visa lyhördhet och organisationsförmåga vid utövandet av ledarskap
- utvärdera sina kunskaper och egna prestationer vid teamarbete och identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling
Innehåll
Akuta medicinska och kirurgiska sjukdomar samt infektionssjukdomar hos vuxna och barn
Akuta komplikationer vid graviditet och förlossning
Patofysiologi vid olika sjukdomstillstånd
Transport av barn och vuxna i ambulans
Farmakologiska behandlingsprinciper
Prehospitala behandlingsprinciper vid vätske- och blodförluster
Traumatologi med akut omhändertagande prehospitalt och hospitalt enligt PHTLS och ATSS principer
Katastrofmedicin
Triage
Medicinsk teknik och teknisk apparatur inom specialiteten
Organisation och ledarskap
Lagar, författningar och förordningar
Undervisning
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Utarbetande av PM
Seminarier
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion
Övriga föreskrifter
Föreskrifter för omtentamen
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.