Omvårdnad av barn och ungdomar med allmänna och specifika sjukdomstillstånd
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV321
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV321
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 29 oktober 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 7,5 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 3,5 hp inom barnsjukvård och habilitering. Den teoretiska delen, 4 hp, utgörs av allmänpediatrik, barnpsykiatri, habilitering och pediatrisk omvårdnad. Kursen innehåller vårdvetenskap 3,5 hp samt medicinsk vetenskap 4 hp.
Behörighetskrav
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot distriktssköterska 75 hp.
Mål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om sjukdomspanoramat under barn- och ungdomsåren inom allmänpediatrik, barnpsykiatri och funktionshinder
- visa fördjupad kunskap om teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom familje- kris- och copingteorier
- visa fördjupad kunskap om principer för god kommunikation mellan distriktssköterskan och barn och deras närstående samt på arbetsplatsen
- visa fördjupad kunskap om principer och modeller för gott ledarskap
Färdighet och förmåga
- i samråd med barn och föräldrar/anhöriga observera, och identifiera omvårdnadsbehov hos barn och ungdomar i olika utvecklingsstadier
- självständigt planera, leda, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder samt dokumentera
- tillämpa lagar och författningar och FN:s barnkonventions regler
- utföra livräddande första hjälp på barn och ungdomar
- välja lämplig smärtskattningsmetod, skatta och tolka olika former av smärta och obehag samt välja lämpliga strategier för att förebygga, behandla och lindra smärta och obehag relaterat till barnets utvecklingsnivå
- självständigt förbereda barn och ungdomar inför undersökningar och behandlingar utifrån deras respektive utvecklingsnivå
- tillämpa fördjupade kunskaper och färdigheter i farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom området
- tillämpa pedagogiska modeller vid information till barn och ungdomar och deras föräldrar och vid förberedelse inför undersökningar och behandlingar - utifrån barnets utvecklingsnivå
- värna barns och närståendes integritet och autonomi
- ansvara för handhavandet av medicinteknisk utrustning och säkerhetsaspekter inom specialområdet
- instruera och undervisa studenter och personal i kunskaper/färdigheter inom området
- tillämpa kunskaper om ledarskap inom distriktssköterskans arbetsområde
- tillämpa lagar, författningar och förordningar som berör området
- tillämpa etiska och forskningsetiska principer avseende de specifika målgrupperna inom distriktssköterskans arbetsområde
- visa färdighet i att ställa samman, värdera och tillämpa ny kunskap och forskningsresultat
- visa färdighet i att söka, analysera, värdera och redovisa vetenskapliga studier inom kunskapsområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över samt värdera omvårdnadsåtgärder utifrån kultur, genus och psykosociala faktorer inom barnsjukvård
- reflektera över och värdera sin förmåga till kommunikation med barn och ungdomar och deras närstående
- reflektera över ett etiskt förhållningssätt
Innehåll
Medicinsk vetenskap:
Allmänpediatrik
Barnkirurgi
Barnpsykiatri
Habilitering
Farmakologi
Vårdvetenskap:
Omvårdnad av barn och ungdomar inom allmänpediatrik, barnpsykiatri, habilitering och akutsjukvård
Läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom barnsjukvård
Livräddande första hjälp på barn
Handhavande av medicinskteknisk utrustning
Kommunikation med barn och ungdomar och deras närstående
Vårdpedagogik
Lagar och författningar inom barnsjukvård
Ledarskap
Etiska principer
Undervisning
Teoretisk studier:
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Rapportskrivning
Muntlig redovisning
Seminarier
Webbaserad undervisning
VFU:
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor Föreläsningar
Färdighetsträning
Litteraturstudier
Seminarier
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp Vid examination i grupp skall studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
VFU: Examination inom VFU innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Omtentamen
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har
studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.