Datorgrafik
10 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 1TD388
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1TD388
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1N, Tillämpad beräkningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 23 april 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp inklusive 30 hp matematik och Programmeringsteknik II eller motsvarande.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- beskriva dataflödet i ett grafikrenderingssystem;
- använda matrisalgebra i datorgrafiktillämpningar;
- implementera grundläggande algoritmer och transformationer som ingår i betraktningsmodeller, projektionsmodeller, belysningsmodeller och vid hantering av skymda ytor i polygonorienterad datorgrafik;
- beskriva olika effekter som texturmappning, bumpmappning och antialiasing;
- beskriva hur kurvor och ytor kan representeras utav splines;
- använda ett lågnivåbibliotek, OpenGL tillsammans med C++, för 3D-grafikprogrammering
- programmera GPU-hårdvara, s k shader-programmering.
Innehåll
Datorgrafikens pipeline. Färgsystem. Geometriska objekt. Matrisalgebra för transformationer, projektioner och koordinatsystem i 2D och 3D. Ljussättningsmodeller. Clipping och hantering av skymda ytor. Rastrering, linjer och polygonritning. Texturmappning. Global rendering. Grafikrenderingssystem och lågnivåbibliotek (OpenGL). Shader programmering på GPU.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer och obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Skriftligt prov (4 hp) samt inlämningsuppgifter (6 hp).