Ekonomi- och verksamhetsstyrning

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE252

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE252
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1F
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Företagsekonomiska institutionens styrelse, 14 december 2009
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom ekonomprogrammet samt som fristående kurs.

Kursplanen är fastställd av styrelsen vid Företagsekonomiska institutionen på delegation av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Kursplanen träder i kraft 2010-01-18.

Behörighetskrav

Behörig att registreras är den som följt A-nivån och som vid registreringstillfället har 15 hp avklarade från A-nivån.

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper i ekonomi- och verksamhetsstyrning (management accounting and control) och förutsättningar för ett nyanserat och kritiskt förhållningssätt till begrepp och metoder. En rationell ansats kontrasteras mot en kritisk ansats, vilket innebär att såväl metoderna som hur de tillämpas och fungerar i praktiken kommer att studeras.

Efter att ha tillgodogjort sig kursen ska studenten kunna:

  • förklara grundläggande begrepp och metoder inom ekonomi- och verksamhetsstyrning
  • tillämpa begrepp och metoder i praktiska situationer
  • kritiskt granska metoder
  • visa grundläggande förståelse för problem och svårigheter med ekonomi- och verksamhetsstyrning
  • kommunicera sitt eget arbete samt bidra till och bedöma andras arbeten

Innehåll

Ekonomi- och verksamhetsstyrningen syftar till att binda samman individ och organisation. Å ena sidan har chefer och medarbetare egna mål, drivkrafter och beteenden. Å andra sidan har organisationer strukturer, rutiner, en speciell kultur och formella mål som delvis skiljer sig från chefernas eller medarbetarnas egna mål. För att förena individ och organisation används olika metoder för styrning som syftar till att ge goda beslutunderlag och motivera medarbetarna att bete sig så att organisationen når sina övergripande mål. Att tillgodose ägarnas intressen är en central del av ekonomi- och verksamhetsstyrningen, men även andra intressenter anses ofta vara viktiga. Mål för en organisation kan vara lönsamhet, kund- och medarbetartillfredsställelse eller organisationens överlevnad. Av det följer att olika styrmetoder kan vara aktuella för att uppnå mål för en organisation.

Kursen ger kunskap om olika styrmetoder, exempelvis belöningar, budget, ekonomiskt ansvar, investeringsbedömning, prestationsmätning, produktkalkyler, regler eller företagskultur. Styrmetoderna kan bidra till produktivitet och effektivitet, men detta är långt ifrån alltid detta är fallet. Effekter som inte ligger i linje med beslutsfattarnas avsikter är vanliga. Det finns inga absoluta lösningar på hur styrningen ska vara utformad för att en organisation ska bli framgångsrik. En utformning som visar sig vara framgångsrik i en organisation kan vara mindre lämplig i en annan. Ett viktigt budskap i kursen är att styrning är betydligt mer komplicerat än vad många föreställer sig, inklusive många chefer i organisationer. Kursen syftar till att göra studenterna medvetna om denna komplexitet och att utveckla deras förmåga att analysera, bedöma och utforma styrningen i olika organisationer.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och självstudier. Under föreläsningarna används illustrerande exempel för att underlätta studenternas förståelse av metoder och begrepp. Vid seminarierna får studenterna tillfälle att tillämpa dessa metoder och begrepp på styrningen i olika slags organisationer. Grupparbeten innefattar studier av praktiska tillämpningar och dokumenteras i PM. Självstudierna inkluderar bland annat litteraturstudier och övningsuppgifter.

Examination

Examinationen avser föreläsningar, inklusive gästföreläsningar, samt hela kurslitteraturen. Kursen ger som mest 100 studieenheter (SE). Därav ger:

-tentamen 6 högskolepoäng; maximalt 40 SE; för godkänt på kursen krävs godkänd tentamen (20 SE)

-individuella pm, gruppvisa pm samt utredning tillsammans 9 högskolepoäng.

Därav ger individuella pm som underlag för gruppdiskussion 3 SE per pm; max 12 SE gruppvisa pm 5 SE per pm och diskussion vid seminarium; max 20 SE utredning, inkl. aktiv närvaro vid två seminarier 8 till 28 SE. Utredningen betygsätts med 8, 12, 16, 20, 24 eller 28 SE.

För godkänt på kursen krävs att kursdeltagare fått minst 31 SE sammantaget på individuella pm, gruppvisa pm och utredning. För betyget väl godkänd på kursen krävs minst 45 SE sammantaget på individuella pm, gruppvisa pm och utredning samt godkänd tentamen.

Vid seminarierna ska deltagarna delta aktivt. De ska visa att de har förberett sig och har förmåga att vara sakliga och koncisa. Det gäller både när egna och andras pm diskuteras.

Promemoriorna ska innehålla referenser till kurslitteraturen (se ovan) och vara skrivna på ett begripligt och intresseväckande sätt. Det betyder oftast att promemoriorna blir bättre ju fler jämförelser de innehåller.

Utredningen betygssätts utifrån samma kriterier som promemoriorna. Det är särskilt viktigt att kursdeltagarna visar att de kan förhålla sig kritiskt till olika, även motstridiga, utsagor. Relevanta delar av kurslitteraturen bör utgöra utgångspunkt för arbetet, men utredningen blir i allmänhet intressantare om kursdeltagarna kompletterar med ytterligare referenser till forskningsresultat eller aktuell debatt.

Närvaro

Närvaro vid föreläsningarna är frivillig. Tentamen kan dock innehålla frågor hämtade från de dokument som finns tillgängliga efter föreläsningar och gästföreläsningar. Seminarieuppgifter kan direkt kopplas till föreläsningarna.

Kursdeltagarna förutsätts delta i samtliga seminarier. Kursdeltagare som utan giltig anledning inte deltar i något pm-seminarium går miste om 5 SE. För deltagare som är förhindrade att delta i det seminarium där utredningen behandlas slutligt tillkommer en särskild arbetsuppgift, som måste klaras av för att deltagaren ska få studieenheter för utredningen.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övergångsbestämmelser

Kursen ersätter/överlappar bland annat Verksamhetsstyrning 2FE618, 2FE204, Verksamhetsstyrning, distans 2FE957, 2FE208.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin