Rehabilitering av äldre
Kursplan, Avancerad nivå, 3SG024
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3SG024
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Sjukgymnastik A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Ordförandebeslut Cathrin Martin, 28 juni 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Grundläggande högskoleutbildning om minst 180 hp inom relevant område. Efter individuell prövning även öppen för sökande med äldre yrkesexamen, dock minst 135 hp, och med erfarenhet inom området.
Mål
Kursen avser att fördjupa kunskaperna om pedagogiska och organisatoriska modeller lämpliga för verksamhet inom äldrevård samt att fördjupa kunskaperna om evidensbaserade förebyggande och rehabiliterande metoder för att bibehålla/öka funktions- och aktivitetsförmåga hos äldre.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
1. Definiera och förklara centrala begrepp i pedagogiska och organisatoriska modeller som kan tillämpas vid hälsoprevention och rehabilitering av äldre
2. Beskriva och förklara evidensbaserade metoder/strategier för att stödja hälsofrämjande beteenden hos äldre individer och grupper
3. Beskriva och förklara evidensbaserade rehabiliterande metoder för att öka funktions- och aktivitetsförmåga hos äldre
4. Teoretiskt beskriva tester och utvärderingsmetoder lämpade för äldre
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
5. Anpassa teorier och modeller för att stödja hälsofrämjande beteenden och föreslå tillämpningar i s k cases
6. Utvärdera förebyggande och rehabiliterande åtgärder för äldre på funktions- , aktivitets- och delaktighetsnivå
7. Använda sig av strategier för bemötande av patienter med kognitiva nedsättningar för att stödja aktivitet och delaktighet
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH SJÄLVSTÄNDIGHET
8. Kritiskt värdera en vetenskaplig interventionsstudie inom det geriatriska området utifrån uppsatta kriterier
9. Jämföra och värdera tester och utvärderingsinstrument utifrån ett vetenskapligt perspektiv
10. Jämföra och värdera metoder för att främja fysisk aktivitet
Innehåll
Pedagogiska och organisatoriska modeller och dess tillämpning inom äldrevård.
Teoretiska och praktiska kunskaper om utvärderingsinstrument.
Strategier för främjande av hälsobeteende, Bemötande av personer med demens.
Träningsmetoder för att bibehålla/öka funktions- och aktivitetsförmåga
Vetenskaplig granskning och värdering av geriatrisk interventionsforskning
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt via lärplattform (kräver Internet-uppkoppling). Den studerande genomför studieuppgifter på egen hand eller i samarbete med studiegrupp mellan varje kurstillfälle.
Examination
För godkänd kurs krävs:
Godkända individuella studieuppgifter examinerar mål 1, 4-9
Godkända gruppuppgifter examinerar mål 2-3
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008