Modeller för lärande
10 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA563
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1FA563
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 20 oktober 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Om lärande och undervisning i fysik.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna förklara grunderna i modeller för lärande så som:
- Kognitiva modeller
- Konstruktivism ("naturalistic study")
- Kritisk teori
- "Big D" diskursanalys
- Variationsteori
- Bruner, Ausubel, Gagné och Vygotsky
samt skriftligen och muntligen kunna jämföra och kontrastera olika modeller för lärande.
Innehåll
En grundläggande introduktion till modeller för lärande, så som:
- kognitiva modeller
- konstruktivism
- situerat lärande
- kritisk teori
- diskursanalys ("big D")
- fenomenografi
- Några av de grundläggande idéerna kring lärande formulerade av Bruner, Ausubel, Gagné och Vygotsky.
Undervisning
Undervisningen sker på engelska, i form av seminarier som bygger på utdelat material.
Examination
En avslutande uppsats vilken beskriver, jämför och kontrasterar ett antal modeller för lärande.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.