Geriatrik, farmakologi och gerontologisk omvårdnad
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV279
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV279
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 6 maj 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning Vård av äldre, 60 hp
Medicinsk vetenskap 8 hp
Vårdvetenskap 7 hp
Behörighetskrav
Svensk legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i huvudämnet vårdvetenskap/omvårdnad.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa specialistkunskaper om specifik omvårdnad av äldre
- redogöra för symtom, diagnostik och behandling vid geriatriska sjukdomstillstånd och om komplikationer och hur dessa komplikationer förebyggs alternativt behandlas
- självständigt identifiera symtom på svikt av vitala funktioner och förklara sambandet mellan symtom och patofysiologiska processer
- redogöra för läkemedelsbehandling för äldre
- redogöra för rehabilitering och vårdteamets funktion
- redogöra för sjuksköterskans profession och kompetensområde inom vård av äldre
- självständigt tillämpa kunskaper om ledarskap
- redogöra för miljöns betydelse för den äldres välbefinnande
- självständigt tillämpa forskningsdesign, metoder för datainsamling och dataanalys
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera behovet av omvårdnad för äldre personer med varierande sjukdomstillstånd, planera, genomföra och utvärdera omvårdnaden för den individuella personen
- självständigt genomföra förbättringsarbete inom vård av äldre
- identifiera och bedöma förutsättningar för information, stöd och kommunikation med äldre personer och närstående med olika sociokulturell bakgrund relaterat till relevanta teorier
- tillämpa kunskaper om lagar, författningar och förordningar
- analysera och bedöma olika kunskapskällor inklusive vetenskapliga rapporter inom vård av äldre och förmedla resultatet
- analysera och kritiskt granska maktstrukturer och konfliktfyllda situationer relaterade till ledarskap, gruppdynamik, genusperspektiv och diskriminering
- tillämpa fördjupade kunskaper i vetenskaplig metodik vid kritisk granskning av forskningsresultat och genomförande av studieuppgifter och skriftliga rapporter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt reflektera och kritiskt granska omvårdnad av äldre
- självständigt reflektera och kritiskt granska läkemedelsbehandling av äldre
- reflektera över och värdera etiska dilemman inom vård av äldre
- utvärdera sina kunskaper och färdigheter i sin ledarfunktion samt reflektera över sin förmåga att omsätta förvärvade kunskaper och erfarenheter
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling
Innehåll
Fysiologi och patofysiologi
Geriatrik, somatik och psykiatri
Läkemedelsbehandling
Omvårdnad av äldre
Aktuell forskning inom vård av äldre
Förbättringsarbete
Ledarskap
Etik
Vetenskaplig metod
Undervisning
Kursen genomförs som distansutbildning på halvfart. Max 6 fysiska träffar på institutionen.
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Författande av rapport
Muntlig redovisning
Seminarier
Fältstudier
Verksamhetsförlagd utbildning
Webbaserad undervisning
Obligatoriska moment
Introduktion till kurs, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp skall studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.