Fördjupningskurs inom operationssjukvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3KR129
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3KR129
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 17 maj 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen är valbar och utgörs av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot operationssjukvård, 60 hp. Kursen innehåller vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad 7,5 hp. Kursen kan även genomföras inom internationellt utbytesprogram.
Behörighetskrav
Godkända kurser Akutmedicin och medicinsk teknik inom akutsjukvård, 7,5 hp, Perioperativ omvårdnad inom operationssjukvård 7,5 hp samt Specifik omvårdnad och kirurgiska metoder inom allmän och specialiserad operationssjukvård, 15 hp.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:.
Kunskaper och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om specifik omvårdnad och medicinsk behandling inom valt område för de verksamhetsförlagda studierna
- visa fördjupade kunskaper om pedagogiska teorier och didaktik i samband med information och undervisning
- analysera specialistsjuksköterskans roll som arbetsledare relaterat till fördjupade kunskaper om ledarskap och organisationsmodeller
- visa fördjupade kunskaper om metoder för datainsamling och dataanalys anpassade till empirisk forskning inom operationssjukvård
Färdighet och förmåga
- med ett helhetsperspektiv planera, genomföra och utvärdera omvårdnaden inom operationssjukvård
- analysera och kritiskt granska maktstrukturer och konfliktfyllda situationer relaterat till ledarskap, gruppdynamik, genusperspektiv och diskriminering
- planera och genomföra undervisning samt instruera olika studentkategorier och vårdpersonal
- utarbeta strategier för implementering av nationella och internationella forskningsresultat samt initiera förändringsarbete inom operationssjukvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- med ett professionellt förhållningssätt förespråka patientens och närståendes rättigheter
- utvärdera sina kunskaper och färdigheter i omvårdnadsarbetet och i sin undervisnings- och ledarfunktion samt reflektera över sin förmåga att omsätta förvärvade kunskaper och erfarenheter i nya situationer
- med ett empatiskt och reflekterande förhållningssätt bemöta och kommunicera med patienter och närstående
Innehåll
Etik
Ledarskap
Arbetsmiljö
Pedagogik
Evidensbaserad vård och omvårdnad samt förändringsarbete
OBLIGATORISKA MOMENT
Verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning, samt seminarier
Undervisning
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor
Föreläsningar
Färdighetsträning
Litteraturstudier
Seminarier
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt studentformulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.