Medie- och kommunikationsvetenskap: Cyberkultur och politik
Kursplan, Avancerad nivå, 2IV110
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2IV110
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 26 januari 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ges på engelska.
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp inom samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande och kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter att ha gått kursen ska studenterna:
- kunna redovisa avancerad kunskap om aktuell forskning om cyberkultur och politik;
- kunna kritiskt värdera centrala teman, teorier och frågor inom studiet av cyberkultur och politik;
- visa förståelse för relationen mellan samtida digitala teknologier och politik/politisk handling;
- använda kvalitativa datakällor för att analysera och värdera relationen mellan samtida digitala teknologier och politik/politisk handling;
- kunna analysera och reflektera i grupp över komplex information;
- kunna planera, genomföra och skriva oberoende och reflekterande forskningsrapporter;
- visa förmåga att presentera skriftliga arbeten i muntlig form samt bidra med konstruktiv kritik på andras skriftliga arbeten.
Innehåll
Kursens syfte är att introducera teorier och forskning om cybergemenskaper, onlinenätverk och sociala medier, med särskilt fokus på användning av digitala medier för politiska uttryck och politisk aktivitet. Frågorna studeras från lokala, nationella och globala perspektiv. En djupare förståelse för teorier och debatter om och hur digitala medier har omvandlat politisk organisering och politisk handling utgör kursens kärna.
Undervisning
Föreläsningar, handledning och seminarier.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier och godkända uppgifter i samband med seminarier samt individuell tentamen.
Fördjupning i förhållande till examensfordringar