Medie- och kommunikationsvetenskap: Cyberkultur och politik

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IV110

Kod
2IV110
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 26 januari 2012
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Allmänt

Kursen ges på engelska.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp inom samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande och kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Efter att ha gått kursen ska studenterna:

- kunna redovisa avancerad kunskap om aktuell forskning om cyberkultur och politik;

- kunna kritiskt värdera centrala teman, teorier och frågor inom studiet av cyberkultur och politik;

- visa förståelse för relationen mellan samtida digitala teknologier och politik/politisk handling;

- använda kvalitativa datakällor för att analysera och värdera relationen mellan samtida digitala teknologier och politik/politisk handling;

- kunna analysera och reflektera i grupp över komplex information;

- kunna planera, genomföra och skriva oberoende och reflekterande forskningsrapporter;

- visa förmåga att presentera skriftliga arbeten i muntlig form samt bidra med konstruktiv kritik på andras skriftliga arbeten.

Innehåll

Kursens syfte är att introducera teorier och forskning om cybergemenskaper, onlinenätverk och sociala medier, med särskilt fokus på användning av digitala medier för politiska uttryck och politisk aktivitet. Frågorna studeras från lokala, nationella och globala perspektiv. En djupare förståelse för teorier och debatter om och hur digitala medier har omvandlat politisk organisering och politisk handling utgör kursens kärna.

Undervisning

Föreläsningar, handledning och seminarier.

Examination

Aktivt deltagande i seminarier och godkända uppgifter i samband med seminarier samt individuell tentamen.

Fördjupning i förhållande till examensfordringar

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin