Matematik i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE040
- Kod
- 4PE040
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 juni 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet
Behörighetskrav
Minst 45 hp godkänt från termin 1 och 2 (30 hp termin 1 + 15 hp termin 2) i förskollärarprogrammet
Mål
Kursens syfte är att studenten ska få grundläggande kunskaper om och perspektiv på barns tidiga matematiska utveckling
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och tillämpa centrala begrepp i relation till barns tidiga matematiska utveckling
- visa kunskap om aktuella teorier kring hur barn lär matematiska begrepp
- planera aktiviteter där ämnesinnehållet relateras till förskolas verksamhet och motivera sina val utifrån didaktiska och ämnesmetodiska perspektiv
- identifiera och diskutera förutsätttningar för barns lärande i matematik i förskolan i förhållande till lek, vardagsaktiviteter och problemlösning
- redogöra för relationer mellan matematik, hållbar utveckling, genus, etnicitet och flerspråkighet
Innehåll
- förskolans styrdokument om matematik
- grundläggande matematiska begrepp
- grundläggande taluppfattning
- rumsuppfattning och mätning
- sortering, statistik och mönster
- aritmetik anpassad till förskolan
- matematik i förskolans vardag
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker i muntlig och skriftlig form