Matematik II för grundlärarprogrammet med inriktning mot Fk-3
Kursplan, Grundnivå, 4PE045
- Kod
- 4PE045
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 februari 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
Matematik I för grundlärarprogrammet med inriktning mot Fk-3, 7,5 hp
Mål
Syftet med kursen är att utveckla studenternas förmåga att tillämpa didaktiska och matematiska begrepp och teorier i situationer med anknytning till undervisning och vetenskapliga sammanhang. Kursen utgör en breddning på så vis att studenterna presenteras för ytterligare matematiska och didaktiska begrepp och teorier.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera och värdera uppgifter och övningar i matematik utifrån matematiska och didaktiska begrepp och teorier
- utforma och värdera olika typer av undervisningsmaterial utifrån matematiska och didaktiska begrepp och teorier
- planera en undervisningssituation och motivera sina val utifrån didaktiska och matematiska begrepp och teorier
- lösa uppgifter i matematik och redovisa matematiska resonemang inför andra.
- identifiera och redogöra för syfte, frågeställning, teori, metod och resultat i en vetenskaplig text
- utifrån begreppen validitet och reliabilitet värdera resultat
Innehåll
Under kursen behandlas nedanstående områden.
- Geometri: mätning, geometriska begrepp, klassificering, geometriska former, historia, mönster, teorier om lärande i geometri
- Kombinatorik och grafteori: kombinationer, permutationer, väg
- Statistik: sammanställa, tolka och kritiskt granska olika spridningsmått, tabeller och diagram
- Sannolikhetslära: utfall, utfallsrum, händelse, risk
- Matematisk problemlösning och bevis: definition problem, strategier, teorier om undervisning och lärande i problemlösning.
- Matematiska resonemang: definition av olika slags resonemang, förankring av argument
- Individualisering: olika typer
- Språk och kommunikation i matematik: semiotiska system, användandet av olika konkretiseringar och representationer som ex. grafer, tabeller och diagram, kommunikation i klassrummet, visualisering.
- Digitala medier i matematikundervisningen
- Lektionsplanering: didaktisk analys
- Reliabilitet och validitet
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och lektioner.
Examination
- Skriftlig/a salstenta/or
- Skriftliga och/eller muntliga examinationer under kursens gång
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012