Matematik II för grundlärarprogrammet med inriktning mot Fk-3
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE045
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Burger, W. F; Shaughnessy, J. M., Characterizing the Van Hiele levels of development in geometry, Ingår i: Journal for research in mathematics education, 1986Obligatorisk (S. 31–48 18 sidor.)
- Hagland, Kerstin; Hedrén, Rolf; Taflin, Eva, Rika matematiska problem: inspiration till variation, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005Obligatorisk
- Jess, Kristine; Skott, Jeppe; Hansen, Hans Christian, Matematik för lärare.: My Elever med särskilda behov, Malmö, Gleerups, 2011Obligatorisk
- Kilpatrick, J., Beyond face value: Assessing research in mathematics education, Ingår i: Criteria for scientific quality and relevance in the didactics of mathematics: [report from symposium held in Gilleleje, Denmark, April 27 to May 2, 1992], 1. ed.., 1. issue, Roskilde, IMFUFA, 1993Obligatorisk (S. 15–34)
- Kiselman, Christer O.; Mouwitz, Lars, Matematiktermer för skolan, 1. uppl., Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, cop. 2008Obligatorisk
- Lithner, Johan, A research framework for creative and imitative reasoning, Ingår i: Educational studies in mathematics., 2008, s. 22Obligatorisk
- Löwing, Madeleine, Matematikundervisningens dilemman: hur lärare kan hantera lärandets komplexitet, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk
- Skott, Jeppe m.fl., Matematik för lärare: Delta Didaktik, Malmö, Gleerups Utbildning, 2010Obligatorisk
- Mer än matematik: om språkliga dimensioner i matematikuppgifter, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2008Obligatorisk
- Schleppegrell, Mary J, The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review, Ingår i: Reading & writing quarterly., 2007, s. 123–159Obligatorisk
- Solem, Ida Heiberg; Alseth, Bjørnar; Nordberg, Gunnar, Tal och tanke: matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Suggate, Jennifer.; Davis, Andrew.; Goulding, Maria., Mathematical knowledge for primary teachers, 4th ed., London, Routledge, 2010Obligatorisk
- Wernberg, Anna, Lärandets objekt: vad elever förväntas lära sig, vad görs möjligt för dem att lära och vad de faktiskt lär sig under lektionerna, Umeå, Kristianstad, Umeå universitet, Högskolan Kristianstad, 2009Obligatorisk (S. 87–114)
Dessutom tillkommer aktuell läroplan samt kursplan för grundskolan och övriga texter ca 300 s inklusive artikel/artiklar som ska behandlas i seminarium.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1