Matematik II för grundlärarprogrammet med inriktning mot Fk-3
Kursplan, Grundnivå, 4PE045
- Kod
- 4PE045
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 april 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom grundlärarprogrammet. Kursplanen är giltig från och med ht 2012.
Behörighetskrav
Matematik I för grundlärarprogrammet med inriktning mot Fk-3, 7,5 hp
Mål
Syftet med kursen är att utveckla studenternas förmåga att tillämpa didaktiska och matematiska begrepp och teorier i undervisningssituationer och vetenskapliga sammanhang. Kursens innehåll bygger vidare på kursen matematik I och utgör en grund för den avslutande kursen i matematik för grundlärarprogrammet årskurs fk-3.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera och värdera uppgifter och övningar i matematik utifrån matematiska begrepp och didaktiska perspektiv
- utforma och värdera olika typer av undervisningsmaterial utifrån matematiska begrepp och didaktiska perspektiv
- planera en undervisningssituation och motivera sina val utifrån matematiska begrepp, didaktiska perspektiv och skolans styrdokument
- lösa uppgifter i matematik och redovisa matematiska resonemang inför andra.
- identifiera och redogöra för syfte, frågeställning, teori, metod och resultat i en vetenskaplig text
- utifrån kvalitetskriterier inom matematikdidaktisk forskning värdera resultat av matematikdidaktiska studier.
Innehåll
Under kursen behandlas nedanstående områden.
- Geometri: mätning, geometriska begrepp, klassificering, geometriska former, historia, mönster, teorier om lärande i geometri
- Grundläggande kombinatorik
- Statistik: sammanställa, tolka och kritiskt granska olika spridningsmått, tabeller och diagram
- Sannolikhetslära: utfall, utfallsrum, händelse, risk
- Matematisk problemlösning och bevis: definition problem, strategier, teorier om undervisning och lärande i problemlösning.
- Matematiska resonemang: definition av olika slags resonemang, förankring av argument
- IOlika typer av individualisering
- Språk och kommunikation i matematik: semiotiska system, användandet av olika konkretiseringar och representationer som ex. grafer, tabeller och diagram, kommunikation i klassrummet, visualisering.
- Digitala resurser för lärande i matematik
- Pedagogisk planering
- Matematik som vetenskapsområde
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och lektioner.
Examination
- Skriftlig/a salstenta/or
- Skriftliga och/eller muntliga examinationer under kursens gång
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012