Acceleratorer och detektorer
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA348
- Kod
- 1FA348
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 17 maj 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Elektromagnetisk fältteori och Kärnfysik eller motsvarande.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för hur energi och andra egenskaper hos accelererade partikelstrålar mäts
- genomföra beräkningar av hur laddade partiklarna transporteras i stråloptiska system med hjälp av speciella magneter
- redogöra för principerna för strålningsdetektion och vilka faktorer som påverkar mätnoggrannhet, effektivitet och känslighet.
- redogöra för de vanligast förekommande detektortyperna för mätning av strålning från laddade och neutrala partiklar
- kalibrera och genomföra grundläggande mätningar med strålningsdetektorer.
- planera och genomföra ett experiment för att få information om ett fysikaliskt problem.
- analysera och återkoppla mätresultat till ett fysikalisk problem.
Innehåll
Grundläggande egenskaper hos olika typer av acceleratorer. Transvers stråldynamik för enskilda partiklar och system av partiklar samt verktyg för att beräkna dessa. Metoder för acceleration och diagnostik. Strålning och växelverkan från laddade och neutrala partiklar. Strålningsdetektorer: scintillationsdetektorer och neutrondetektering, halvledardetektorer. Experimentella metoder med acceleratorer och detektorer.
Uppställning och genomförande av experiment vid accelerator. Vid experimentet kommer såväl detektor som acceleratorprestanda att studeras.
Undervisning
Undervisningen kommer att ske genom problembaserat lärande (PBL) med fokus på studentens delaktighet i lärandet. I undervisningen formuleras frågor och problem tillsammans med studenten som sedan studeras och utvecklas genom genom grupparbeten, praktiska moment, litteraturstudier, diskussioner m.m. Centralt i pedagogiken är att studenten själv tar ansvar i lärandet, söker och utvärderar kunskap samt tränar samarbete. Kontinuerlig utvärdering genom redovisningar och diskussioner ingår i PBL.
Examination
Inlämningsuppgifter och skriftlig minitentamen (3 hp), experiment och rapportering av resultat (2 hp)