Datorarkitektur I
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 1DT016
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1DT016
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 juni 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
En fortsättningskurs i programmering, t.ex. Programmeringsteknik II.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna
- redogöra för hur moderna datorsystem är uppbyggda, inklusive detaljer om minnesorganisation, virtuellt och fysiskt minne samt minnesteknologi,
- redogöra för principerna för konstruktion av instruktionsuppsättningar
- övergripande beskriva vad som sätter begränsningar för datorsystem avseende bandbredd,
effektförbrukning och kylning,
- redogöra för hur datorsystem interagerar med omvärlden genom in- och utmatningssystem samt avbrott,
- skriva enklare program i assemblerspråk för att styra ett datorsystem och dess interaktion med omvärlden.
Innehåll
Von Neumannmodellen för datorsystem. Maskininstruktioner och adressering. CPU:n, pipeline teknik, styrenheten: mikroprogrammering. Minnen, teknik och struktur. In- och utmatning, avbrottssystem, direkt minnesaccess. Yttre enheter och anpassningskretsar. Assemblerprogrammering. Orientering om alternativa arkitekturer.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
Det teoretiska momentet som omfattar 4,5 hp examineras med tentamen och uppgifter och det praktiska momentet som omfattar 3 hp examineras med uppgifter.