Logopedi vid nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG301

Kod
3LG301
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 22 maj 2013
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.

Obligatoriska moment godkända i Barnlogopedi III 4,5 hp och Nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna 4,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

• identifiera och kontrastera specifika neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

• sammanfatta och förklara interventionsformer vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

• välja åtgärder för utredning och differentialdiagnostik, analysera resultaten samt utifrån dessa planera intervention vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

• värdera evidens för olika behandlingsmetoder vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

• reflektera kring yrkesrollen vid samarbete i ett multidisciplinärt team.

Innehåll

Då kursen bygger på progression från tidigare kurser förväntas studenten, utöver vad som anges under Behörighet ovan, aktualisera kunskaper från kurser i neurolingvistik och neuropsykologi.

• Normal och patologisk ät- och sväljfunktion hos vuxna.

• Metoder för funktionell och instrumentell sväljundersökning.

• Åtgärder rörande kost, kompensatoriska strategier, alternativa födovägar och behandling för personer med dysfagi.

• Perceptuella, akustiska och artikulatoriska drag hos olika neurogena talmotorikstörningar hos vuxna.

• Undersökningsmetoder och interventionsformer vid förvärvade talmotorikstörningar.

• Undersökningsmetodik och analys vid afasier och förvärvade kognitivt-språkliga störningar.

• Olika interventionsformer vid afasi.

• Evidensvärdering utifrån vetenskapliga artiklar.

• Logopedens roll i teamet.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, case- och litteraturseminarier och gruppövningar.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

För godkänd kurs krävs:

Godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment.

Godkänd tentamen.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin