Logopedi vid förvärvade sjukdomar och skador i nervsystemet

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG216

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG216
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 27 november 2013
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer. Obligatoriska moment godkända i Logopedi vid medfödda sjukdomar och skador i nervsystemet 4,5 hp och Nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna 4,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

  • diagnosticera och differentialdiagnosticera specifika neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
  • sammanfatta och förklara interventionsformer vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

  • välja åtgärder för utredning och differentialdiagnostik, analysera resultaten samt utifrån dessa planera och motivera intervention vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
  • formulera behandlingsmål samt upprätta rehabiliteringsplan.

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

  • värdera evidens för olika behandlingsmetoder vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
  • reflektera kring yrkesrollen vid samarbete i ett multidisciplinärt team.

Innehåll

Då kursen bygger på progression från tidigare kurser förväntas studenten, utöver vad som anges under Behörighet ovan, aktualisera kunskaper från kurser i neurolingvistik och neuropsykologi.

  • Normal och patologisk ät- och sväljfunktion hos vuxna.
  • Metoder för funktionell och instrumentell sväljundersökning.
  • Åtgärder rörande kost, kompensatoriska strategier, alternativa födovägar och behandling för personer med dysfagi.
  • Perceptuella, akustiska och artikulatoriska drag hos olika neurogena talmotorikstörningar hos vuxna.
  • Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid förvärvade talmotorikstörningar.
  • Olika interventionsformer vid förvärvade talmotorikstörningar.
  • Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid afasier och förvärvade kognitivt-språkliga störningar.
  • Olika interventionsformer vid afasi.
  • Evidensvärdering av bedömnings- och behandlingsmetoder utifrån vetenskapliga artiklar.
  • Logopedens roll i teamet.
  • Målformulering och utformning av rehabiliteringsplaner.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, case- och litteraturseminarier samt gruppövningar.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

För godkänd kurs krävs:

Godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment.

Godkänd tentamen.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin