Självständigt arbete 2 för grundlärare Fk-3 och 4-6
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE112
- Kod
- 4PE112
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 10 september 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 samt inriktning mot årskurs 4-6.
Behörighetskrav
180 hp från termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 samt 15 hp från termin 7 på programmet.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade teoretiska och metodologiska färdigheter beträffande vetenskapliga studier i didaktik, samt färdigheternas betydelse för läraryrket. Kursens innehåll bygger vidare på innehållet i kursen Självständigt arbete 1.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- avgränsa, utforma och utföra ett självständigt arbete med relevans för forskningsfältet och kommande arbetsuppgifter i läraryrket
- formulera ett problem och forskningsfrågor med vetenskaplig och didaktisk relevans
- tillämpa forskningsetiska principer
- självständigt söka, kritiskt bedöma, och presentera aktuell och relevant forskning
- göra relevanta och motiverade teoretiska och metodiska val utifrån den valda problemformuleringen
- självständigt samla in, kritiskt granska, bearbeta och analysera empiriskt material utifrån klart formulerade forskningsfrågor
- tydliggöra sambanden mellan problemformulering, teoretiska och metodologiska val och analys
- författa en vetenskaplig uppsats med tydlig struktur, vetenskaplig framställning och god språklig form
- kritiskt diskutera andras vetenskapliga arbeten och muntligt försvara sitt eget.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden:
- vetenskapsteori och forskningsmetod
- didaktisk problemformulering, syfte och forskningsfrågor
- val av teoretiska och metodologiska utgångspunkter
- litteraturstudier och sökning i databaser
- empiriska studier med didaktisk relevans
- forskningsetiska principer
- författande av en vetenskaplig uppsats
- försvar av det egna självständiga arbetet
- opposition på ett annat självständigt arbete samt aktivt deltagande vid en ventilering.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Handledning av det självständiga arbetet sker enskilt eller i grupp.
Examination
Kursen examineras vid ett avslutande seminarium, dels genom att det självständiga arbetet ventileras, och dels genom att den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete.