Klinisk logopedi vid störningar i språk-, läs- och skrivutveckling

4,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG621

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG621
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 22 oktober 2014
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 4 krävs 78 godkända hp från programkurser från tidigare terminer. Tidigare genomgången teoretisk kurs eller följer pågående teoretisk kurs i Logopedi vid störningar i språk-, läs- och skrivutveckling hos barn i skolåldern 7,5 hp samt genomgången Klinisk Barnlogopedi I 7,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången klinisk kurs skall studenten kunna

1) Självständigt ta anamnes rörande språkutveckling och andra faktorer av relevans för läsning och skrivning hos elever med enspråkig eller flerspråkig bakgrund.

2) Genomföra undersökning enligt för logopeder rekommenderad mall vid läs- och skrivproblematik. Undersökningen omfattar kvantitativ och kvalitativ bedömning av följande områden:

  • Läsförmåga: avkodning och läsförståelse.
  • Skrivförmåga: diktamen och fri text.
  • Språklig förmåga (expressiv och impressiv): fonologisk, lexikal/semantisk, grammatisk, och pragmatisk förmåga.
  • Språklig medvetenhet med särskilt fokus på fonologisk medvetenhet.
  • Arbetssätt: Koncentration, motivation, uthållighet, allmänorientering, arbetstempo och ev. kompensatoriska strategier.
  • Vid behov förekommer även utredning av visuell förmåga, matematisk förmåga och motoriska funktioner.

3) Analysera och sammanväga undersökningsresultat och anamnestiska uppgifter, ställa diagnos.

4) Belysa problemområden för träning av läs- och skrivförmåga förankrade i resultaten av undersökningen.

5) Bedöma behov och lämpliga typer av kompensatoriska åtgärder. Kunna deltaga i diskussioner med skolpersonal kring kompensation.

6) Bedöma svårigheterna ur ett helhetsperspektiv. Uppmärksamma och ta ställning till indikationer för vidare remittering.

7) Med ett professionellt förhållningssätt skriftligt och muntligt kunna sammanfatta och motivera resultat och åtgärdsförslag på ett sätt anpassat för patient/elev, föräldrar och skola.

8) Göra adekvat journaldokumentation.

9) Reflektera över sina kliniska erfarenheter.

Innehåll

Kursen ger breddade kliniska kunskaper och ökade färdigheter i terapeutiskt förhållningssätt för självständigt kliniskt arbete, så att studenten blir väl förberedd för tjänstgöring efter logopedexamen.

Kursen är helt verksamhetsförlagd och studenten arbetar kliniskt med patienter under handledning av logoped. Syftet med kursen är att studenten skall uppnå färdighet i att ta anamnes, utreda svårigheterna enligt mall vid läs- och skrivproblematik, analysera resultaten och ställa diagnos. Studenten tränas i att förstå sambanden mellan lingvistiska, neuropsykologiska, kognitiva och sociala aspekter för inlärning av läsning och skrivning. Studenten tränas att föreslå åtgärdsprogram i samarbete med vårdnadshavare och skola samt föra journal. Studenten tränas i undersökningsmetoder och testmetodik. Utöver det kliniska arbetet ska studenten inom kursen göra ett reflekterande skrivande, i ett digitalt diskussionsforum.

Undervisning

Undervisning sker i form av kliniskt arbete, auskultationer, samtal, case och teamarbete under handledning av legitimerad logoped med minst två års yrkeslivserfarenhet. Handledaren ska ha genomgått handledarutbildning eller samarbeta med annan logoped som har genomgått handledarutbildning.

Även ett digitalt diskussionsforum för reflekterande skrivande ingår i kursen. Genomförande av detta moment sker på Logopedutbildningen under ledning av universitetslärare, det vill säga utanför den kliniska verksamheten.

Examination

Deltagande i all verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Studentens uppfyllelse av kursmål bedöms av handledare utifrån fastslagna kriterier och godkänns av examinator. I tveksamma fall görs bedömning gemensamt av handledare och examinator.

För godkänd kurs krävs

  • deltagande vid obligatoriska moment både i VFU och vid Logopedutbildningen
  • godkänt resultat på samtliga bedömningspunkter

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 20%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin