Logopedi vid förvärvade sjukdomar och skador i nervsystemet

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG216

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG216
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 10 juni 2015
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer. Genomgången kurs i Logopedi vid medfödda sjukdomar och skador i nervsystemet 4,5 hp och Nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna 4,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

  • kunna diagnosticera och differentialdiagnosticera förvärvade neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
  • kunna sammanfatta och förklara interventionsformer vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
  • ha kännedom om och översiktligt kunna redogöra för dietisters roll vid förvärvade neurogena sväljstörningar.
  • kunna förstå och i stora drag redogöra för inverkan av flerspråkighet vid afasi.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

  • kunna välja åtgärder för utredning och differentialdiagnostik, analysera resultaten samt utifrån dessa planera och motivera intervention vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
  • självständigt kunna söka rätt på relevanta vetenskapliga artiklar i ämnet.

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

  • kunna värdera evidens för olika behandlingsmetoder vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
  • kunna reflektera över etiska principer och hänsynstagande vid prioriteringar av patienter.
  • kunna reflektera kring yrkesrollen vid samarbete med annan profession.

Innehåll

Då kursen bygger på progression från tidigare kurser förväntas studenten, utöver vad som anges under Behörighet ovan, aktualisera kunskaper från kurser i neurolingvistik och neuropsykologi.

  • Normal och patologisk ät- och sväljfunktion hos vuxna.
  • Metoder för funktionell och instrumentell sväljundersökning.
  • Åtgärder rörande kost, kompensatoriska strategier, alternativa födovägar och behandling för personer med förvärvade sväljstörningar.
  • Perceptuella, akustiska och artikulatoriska drag hos olika förvärvade neurogena talmotorikstörningar hos vuxna.
  • Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid förvärvade talmotorikstörningar.
  • Olika interventionsformer vid förvärvade talmotorikstörningar.
  • Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid afasier och andra förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.
  • Olika interventionsformer vid afasi.
  • Evidensvärdering av bedömnings- och behandlingsmetoder vid förvärvade neurogena kommunikations- och sväljstörningar utifrån vetenskapliga artiklar.
  • Etiska aspekter vid prioritering av patienter.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, case- och litteraturseminarier samt gruppövningar.

Kursen kan komma att ges på engelska.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenterna förväntas i muntlig och/eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på samtliga mål.

För godkänd kurs krävs:

  • Godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment.
  • Godkänd tentamen.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin