VFU 3, ämnesstudier, grundlärare Fk-6
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE148
- Kod
- 4PE148
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 3 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
120 hp från termin 1-4 samt 15 hp från termin 5
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska förvärva kunskaper om och utveckla förmåga att leda och undervisa utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt i relation till beprövad erfarenhet. Studenten ska också tillägna sig en förmåga att reflektera över praktik och praktiska erfarenheter i relation till aktuell forskning.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- visa ett professionellt förhållningssätt gentemot elever
- redogöra för den aktuella åldersgruppens förutsättningar och behov utifrån ett mångfalds- och jämlikhetsperspektiv
- anpassa och utveckla ett ämnesinnehåll utifrån barns/elevers olika förutsättningar och behov
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, kritiskt analysera, bedöma, dokumentera och värdera barns/elevers lärande och utveckling i förhållande till aktuella styrdokument
- motivera val och resonemang rörande undervisning utifrån forskning och beprövad erfarenhet samt utifrån den aktuella elevgruppens sammansättning
- skriftligt och muntligt visa mycket god förmåga till dialog med elever, kollegor samt föräldrar och vårdnadshavare
- använda digitala lärresurser och estetiska uttrycksformer i den pedagogiska verksamheten samt visa förmåga att värdera didaktiska konsekvenser
- identifiera och reflektera över sina behov av ytterligare kunskap och visa prov på utveckling i sin yrkeskompetens.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden anpassade till studentens tidigare studier i olika undervisningsämnen:
- Allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor samt ämnesintegration i ett didaktiskt perspektiv
- Styrdokument
- Ledning, planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning
- Dokumentation, bedömning och utvärdering av elevers lärande och kunskaper
- Samverkan och samarbete med föräldrar/vårdnadshavare och kollegor
- Ledarskap och lärande
- Mångfalds- och jämlikhetsperspektiv
- Digitala lärresurser och estetiska uttrycksformer
Undervisning
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs under handledning av lokal lärarutbildare (LLU). Undervisningen bedrivs i form av auskultationer, egen undervisning, deltagande i övrigt lärararbete samt seminarier och föreläsningar.
Examination
Examination på kursen sker genom att studenten examineras av universitetets lärarutbildare i samråd med ansvarig lokal lärarutbildare.
Underlag för examination av VFU ska utgöras av:
- Skriftligt och muntligt bedömningsunderlag från LLU
- Obligatoriska uppgifter
Kursen kräver obligatoriskt och aktivt deltagande i verksamhetsförlagd utbildning. Studenter som underkänts på den verksamhetsförlagda utbildningen erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid ett tillfälle. Om synnerliga skäl föreligger kan fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter anhållan från studenten bevilja ytterligare ett tillfälle.