Arkeologi med inriktning mot osteologi C
Kursplan, Grundnivå, 5AR686
- Kod
- 5AR686
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Arkeologi med inriktning mot osteologi G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 september 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för arkeologi och antik historia
Behörighetskrav
Osteologi B, 30 hp.
Mål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
Projektformulering och vetenskapligt skrivande
- formulera ett uppsatsämne och tillhörande relevanta frågeställningar
- redogöra för uppsatsämnets forskningshistoria
- ta fram litteratur som är relevant för uppsatsen
- producera en vetenskaplig text utifrån val av uppsatsämne med korrekt tillförlitlighet
Osteologisk teori och metod
- i tal och skrift beskriva och värdera osteologisk och arkeologisk teori och metod på ett initierat sätt
- uppvisa kunskap om och internalisera relevanta naturvetenskapliga och medicinska metoder
- identifiera ett teoretiskt komplex och metodologiskt tillvägagångssätt som passar det tilltänka examensarbetet
- visa insikt om och diskutera de etiska aspekter som relaterar till det osteologiska källmaterialet
Kandidatuppsats
- utföra ämnesrelaterade informationssökningar, kritiskt analysera, bearbeta och sammanställa informationen samt i tal och skrift kommunicera denna
- självständigt analysera och tolka ett osteoarkeologiskt källmaterial, dokumenterat genom en vetenskaplig uppsats
- ge och ta konstruktiv kritik i ett vetenskapligt samtal
Innehåll
Moment 1. Projektformulering och vetenskapligt skrivande 7,5 hp
I momentet arbetar studenten med att utifrån överenskommen litteratur redovisa ett forskningsfält så som detta fält framstår inom arkeologisk forskning. Studenten skall peka ut, definiera och argumentera för att ett specifikt uppsatsämne i en vetenskapligt utformad PM med krav på korrekt tillförlitlighet.
Moment 2. Osteologisk teori och metod 7,5 hp
Momentet behandlar aktuell osteologisk och arkeologisk teori och metod inom olika inriktningar av vetenskaperna. Ett urval av texter inom humaniora, naturvetenskap och medicin representativa inom sina teoretiska och metodologiska genrer läses och diskuteras. Ett historiskt perspektiv på ämnets teoriutveckling förmedlas också. Deltagarna identifierar under momentet ett teoretiskt komplex och metodologiskt tillvägagångssätt som passar deras individuella examensarbeten. I momentet ingår seminariediskussioner rörande de etiska aspekterna kring tillvaratagandet av skeletala lämningar.
Moment 3. Kandidatuppsats 15 hp
Momentet innebär författandet av en vetenskapligt dokumenterad uppsats under handledning i både teori och praktiskt analysarbete. Uppsatsen skall innefatta en självständig problemdiskussion, identifierings- och analysarbete av ett osteologiskt källmaterial inkluderande en diskussion av vetenskapsteoretiska och vetenskapskritiska aspekter.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar och uppsatshandledning, enskilt och i grupp, samt en betydande del med praktiskt analysarbete och handledning i osteologiskt källmaterial. De studerande äger rätt till handledning endast under ordinarie kursperiod. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Examinationen på momenten 1 och 2 sker fortlöpande muntligt och skriftligt samt genom aktivt deltagande i seminarier och laboratorieövningar. På moment 1 ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G). På moment 2 och 3 ges betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). Kursdeltagare som genomför examination efter utsatt tid kan inte erhålla betyget väl godkänd (VG) om inte speciella omständigheter föreligger. Uppsatsen ventileras vid ett seminarium. Examination på engelska kan förekomma.