Att leda förändring
Kursplan, Grundnivå, 1TG268
- Kod
- 1TG268
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G2F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 8 mars 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
60 hp inom Teknik eller Industriell teknik, inklusive Projektkurs i kvalitetsteknik och Grundkurs i industriell ekonomi.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- tillämpa färdigheter, verktyg och tekniker som ökar möjligheterna att uppnå ett projekts mål,
- beskriva olika planerings-, styrnings- och uppföljningsmetoder inom projektledning,
- tillämpa kvalitetsledningsaspekter i projekt,
- identifiera och analysera förändringsbehov i företag och organisationer utifrån olika intressentaspekter,
- analysera förändringsarbetets drivkrafter samt hinder för förändring, med fokus på industriella organisationer och företag,
- tillämpa förändringsmodeller,
- analysera ett, i en organisation genomfört, förändringsprojekt,
- diskutera och reflektera kring ledarskapets roll i projekt samt i olika förändringsprocesser,
- beskriva processledningens betydelse i förändringsprocesser.
Innehåll
Moment 1: Projektledning (3 hp)
Fördjupning i projektmetodik, färdigheter, verktyg och tekniker, såsom resultatvärden, aktivitetsnedbrytningar (WBS), tids- och kostnadsplanering, riskhantering, ledarskapsaspekter och kvalitetssäkring av projekt. Skillnader i arbetssätt i små respektive stora projekt.
Moment 2: Förändringsledning (7 hp)
Teoretisk grund och praktisk tillämpning för hur en förändring kan genomföras på ett planerat och målinriktat sätt från behov av förändring till genomförd förändring. Arbetssätt och verktyg såsom processkartläggning, leading change-modellen och kvalitetsfilosofier för att analysera hela förändringsprocessen och dess förutsättningar ur ett kvalitetstekniskt perspektiv. Analys av drivkrafter och hinder för förändring samt ledarskapets roll i förändringsarbeten.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer, gästföreläsningar.
Examination
Moment 1: Skriftligt prov och laborationer (3 hp).
Moment 2: Skriftliga inlämningsuppgifter, redovisning av laborationer samt skriftlig och muntlig redovisning av fallstudier (7 hp).