Omvårdnad och akutmedicin
Kursplan, Avancerad nivå, 3KR229
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3KR229
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 december 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen är en teoretisk kurs gemensam för specialistsjuksköterskeprogrammets inriktningar mot ambulanssjukvård 60 hp, akutsjukvård 60 hp, anestesisjukvård 60 hp, intensivvård 60 hp, kirurgisk vård 60 hp och operationssjukvård 60 hp.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
-reflektera kring patientens perspektiv att vårdas inom akutsjukvård utifrån ett livsvärldsperspektiv och kunna redogöra för omvårdnadshandlingar i syfte att möta patientens lidande och förhindra vårdlidande
-reflektera över sin roll och ansvar som specialistsjuksköterska inom akutsjukvård att göra patienten delaktig i sin vård för att uppnå en personcentrerad och säker vård
-reflektera kring hälsa och ohälsa i ett samhällsperspektiv, samt redogöra för hur det påverkar hälso- och sjukvården samt specialistsjuksköterskans roll och ansvar
-redogöra för anatomiska strukturer och topografin i buk- och thoraxorgan samt centrala och perifera nervsystemet
-redogöra för fysiologi och patofysiologiska förändringar i vitala organ
-redogöra för hantering av medicinteknisk utrustning och patientsäkerhet
-redogöra för omvårdnads- och behandlingsåtgärder för patienter med svikt i vitala organ
-analysera sina kunskaper samt behov av fortsatt kunskapsutveckling med avseende på yrkeskunskaper och akademiska kunskaper
Innehåll
VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD
-patienters livsvärld och personcentrerad vård
-specialistsjuksköterskans roll och ansvar
-omvårdnadshandlingar
-hälsa och ohälsa samt hälso- och sjukvårdens organisation, styrning och reglering
-medicinteknisk utrustning, el- och strålningslära och patientsäkerhet
MEDICINSK VETENSKAP
-Klinisk mikrobiologi och förebyggande av smittspridning
-principer för övervakning av patient med svikt i vitala funktioner samt förebyggande av svikt i vitala funktioner
-topografisk anatomi
-fysiologi och patofysiologi
-svikt i vitala funktioner
-blödning och hemostas
-farmakologiska samt andra behandlingsprinciper av patienter med svikt i vitala funktioner
Undervisning
ARBETSFORMER
Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Samtliga delmoment och skriftliga individuella sluttentamina skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.
Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
För kurser med verksamhetsförlagd utbildning gäller följande: student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/981). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.