Global hälsa 3
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE147
- Kod
- 3PE147
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Global hälsa A1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 19 maj 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Universitetsexamen omfattande 180 hp inom medicin, sjukvård, nutrition eller andra områden av relevans för global hälsa. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska B. Genomförd kurs i Global hälsa 1, eller motsvarande.
Mål
Vid kursens slut ska studenten kunna:
- Kritiskt granska forskningsrapporter.
- Formulera och jämföra den teoretiska basen för kvalitativ och kvantitativ forskning.
- Kunna genomföra analys av data från epidemiologiska eller kvalitativa studier
- Behärska principerna för planering, genomförande och analys av forskningsstudier.
- Kritiskt granska samband och trovärdighet, samt kunna analysera och värdera konsekvenser för folkhälsan.
- Kunna identifiera och analysera förutsättningar för hälsa och hälsoproblem i ett speciellt intresseområde och på avancerad förståelsenivå. Fokus ska ligga på internationell barnhälsa, sexuell-och reproduktiv hälsa och rättigheter, hälsa i internationell katastrofhälsovård, eller folkhälsa i ett nutritionsperspektiv.
- Om praktik görs, förstå arbetsprocessen i en internationell eller frivilligorganisation.
Innehåll
Kursen består av följande moduler varav tre väljs som tillsammans ger 30hp: 1) Kvantitativa forskningsmetoder 10hp, 2) Kvalitativa forskningsmetoder 10hp, 3) Fältforskning i global hälsa 10hp, 4) Litteratursammanställning i global hälsa 10hp, 5) Praktikkurs 10hp.
- Kvantitativa forskningsmetoder 10hp: En översikt av epidemiologisk design och metod samt basala statistiska metoder. Introduktion till och laborationer med relevant statistisk programvara. Kritisk granskning av forskningsrapporter baserade på avancerad epidemiologisk analys samt befolkningsbaserade randomiserade interventioner. Principer för avancerad analys av kohort, fallreferentstudier och datorlaborationer med sådan analys. Översikt och kritisk diskussion av kausalitet samt konsekvenser för folkhälsa vid riskbedömningar och effekter av interventioner.
- Kvalitativa forskningsmetoder 10hp: Vetenskapsteoretiska utgångspunkter för kvalitativ forskning inom global folkhälsa. Principer för planering, genomförande och värdering av ’Grounded theory’, etnografi och diskursanalys. Analytiska ansatser och formulering av resultat. Användning av datorprogram i kvalitativ analys. Användning och nytta av teorier. Transkulturell forskning; möjligheter och utmaningar. Reflexivet genom forskningsprocessen. Trovärdighet, etik och överförbarhet.
- Fältforskning i global hälsa 10hp: Kursen har formen av ett individuellt mindre forskningsprojekt. Den fokuserar på praktiska problem med att göra forskning i en situation utanför ens eget samhälle om en hälsofråga i ett låg- eller medelinkomstland eller i en marginaliserad population. Studenten identifierar och utformar ett forskningsprotokoll och väljer lämpliga metoder under handledning av lärare. För att förbereda för datainsamling i ett specifikt område ska kontakter tas med lokala medarbetare. Etisk prövning och en ansökan för etisk granskning ska genomföras. Resa till fältforskningsområdet och insamlande av data genomförs enligt protokollet. Koda och lagra data för vidare analys. En skriven sammanfattning av fältarbetserfarenheten ska presenteras.
- Litteratursammanställning 10hp: Studenten genomför en litteraturstudie för att få avancerad kunskap inom ett speciellt område av global hälsa, samt i forskningsmetodik. En plan görs upp och godkänns av handledaren. Studien presenteras i skriftlig form.
- Praktikkurs 10hp: Praktik på organisation som arbetar med global hälsa ordnas av studenten och godkänns av institutionen.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt individuella och gemensamma inlämningsuppgifter, samt presentationer. Undervisningen är interaktiv och studenterna uppmanas att delta och reflektera över egna erfarenheter inom området. All undervisning samt undervisningsmaterial är på engelska.
Examination
Bedömningen baseras på:
Skriftliga prov, deltagande i obligatoriska moment, muntliga presentationer, inlämningsuppgifter.
All examination sker på engelska.