Industriell marknadsföring

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TE756

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1TE756
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik G2F
Betygsskala
Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 23 augusti 2016
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

60 hp inom teknik/naturvetenskap. Genomgången kurs i industriell ekonomi eller företagsekonomi.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • använda modeller för strategisk och taktisk marknadsföring,
  • redogöra för köpprocesser inom industrin,
  • segmentera industriella marknader,
  • positionera teknologiska produkter och lösningar på industriella marknader,
  • upprätta en marknadsplan för industriella marknader.

Innehåll

Kursen omfattar i huvudsak strategisk och taktisk marknadsföring för industriella verksamheter. Inom strategisk marknadsföring behandlas främst segmentering och positionering. Inom taktiska marknadsföring behandlas såväl nätverkssynsätt som konkurrensmedel.

Undervisning

Föreläsningar, projektarbete och seminarier.

Examination

Skriftlig tentamen (3 hp). Skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande på seminarium (2 hp).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin