Ledarskapsutbildning II: Hälso- och sjukvårdens styrning och organisation
Kursplan, Avancerad nivå, 3AM020
- Kod
- 3AM020
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för läkarprogrammet, 17 augusti 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen avser att ge studenterna grundläggande kunskaper av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare och medarbetare i det dagliga medicinska arbetet.
Behörighetskrav
För tillträde till ny termin krävs godkända obligatoriska moment från tidigare terminer samt att alla tentamensprov utom en från närmast föregående termin är godkända. Efter studieuppehåll krävs att samtliga kurser på de föregående terminerna är godkända. Utbildningen följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna skall tillägna sig teoretiska såväl som praktiska kunskaper om hur hälso- och sjukvården styrs och organiseras i Sverige samt hur man bedriver kvalitets- och verksamhetsutveckling på ett effektivt sätt.
Undervisningen omfattar fem heldagars + fyra halvdagars undervisning på termin 11.
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att:
- beskriva och reflektera kring den värdegrund och de målsättningar som gäller för den svenska hälso- och sjukvården, samt känna till dess historiska framväxt
- beskriva och redogöra för den svenska hälso- och sjukvårdens struktur och organisation på nationell-, landstings-, och på sjukhusnivå
- beskriva och redogöra för hur hälso- och sjukvården i Sverige finansieras, samt ha kunskap om grundläggande hälsoekonomiska begrepp
- redogöra för relevanta lagar och regelverk inom hälso- och sjukvården samt kunna reflektera över deras tillämpning i det kliniska arbetet
- känna till och förklara skillnaden mellan några olika metoder för kvalitets- och patientsäkerhetsarbete
- ge exempel på några olika verktyg för kvalitets- och verksamhetsutveckling
- diskutera läkares roll i verksamhetsutveckling och i förändringsledarrollen
- kunna beskriva och ge exempel på hur man på ett konstruktivt sätt kan arbeta med förankring och kommunikation i förändringsprocesser
Innehåll
Under kursen introduceras studenterna till grundläggande teorier och praktiska modeller om hälso- och sjukvårdens organisation, styrning och utveckling, samt metoder för kvalitets- och verksamhetsutveckling. Dessa kunskaper är av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare i det dagliga medicinska arbetet.
Undervisning
Undervisningen under termin 11 är huvudsakligen teoretiskt baserad och sker i form av interaktiva föreläsningar som varvas med praktiska övningar, seminarier och gruppundervisning i halvklass.
Examination
För regelverk om frånvaro från obligatoriska moment samt regler för deltagande vid tentamen, se utbildningsplan i studiehandboken
Seminarierna under den första kursveckan och all gruppundervisning under den andra kursveckan är obligatorisk.
För godkänd kurs krävs godkänd närvaro vid obligatoriska undervisningsmoment, samt godkänd hemtentamen.
Studerande som underkänts på ett tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (=totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av så kallad blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.