Logopedens yrkesroll III. Muntlig presentation. Terapeutiskt förhållningssätt
Kursplan, Grundnivå, 3LG112
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG112
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 13 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer. Godkända kurser: Logopedens yrkesroll I 1,5 hp och Logopedens yrkesroll II 4,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten
• kunna redogöra för typisk oralmotorisk utveckling och funktion vid tal och ätande.
• kunna redogöra för och särskilja avvikelser i oralmotorisk, talmotorisk, fonologisk, grammatisk, semantisk, och pragmatisk utveckling hos barn med ett eller flera modersmål.
• känna till olika test och bedömningsmetoder av oralmotorik, tal och språk.
• kunna redogöra för uppgifter relevanta för anamnes och journaldokumentation.
• kunna ge och motivera förslag på åtgärder vid avvikande utveckling.
• kunna klargöra svårigheternas kommunikativa och sociala konsekvenser ur ett helhetsperspektiv.
Innehåll
Kursen bygger på tidigare inhämtade baskunskaper i lingvistik, fonetik, psykologi och medicin samt kursen Barnets tal-, språk och kommunikationsutveckling.
Kursen ger grundläggande teoretiska kunskaper om oralmotorik för tal och ätande samt funktionella avvikelser. Vidare ges grundläggande teoretiska kunskaper om störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling, vid enspråkighet och flerspråkighet. Under kursen belyses hur olika språkliga och kognitiva förmågor samverkar i en språklig kommunikativ helhet, och hur brister i någon förmåga kan visa sig i språklig kommunikation. Undervisning kring anamnesupptagning, bedömning och åtgärder ingår i kursen. Vidare behandlas uppgifter relevanta för journaldokumentation samt journalhantering.
I kursen ingår information om FN:s barnkonvention.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier med övningar samt casearbete.
Examination
Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.
Godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov. Skriftlig tentamen på teoretiska moment. Muntlig eller skriftlig redovisning av casearbete.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Övriga föreskrifter
Kursen kan komma att ges på engelska.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005