Omvårdnad inom anestesisjukvård 1

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3KR177

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3KR177
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 15 februari 2017
Ansvarig institution
Institutionen för kirurgiska vetenskaper

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot anestesisjukvård 60 hp och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

-analysera och värdera kunskapsläget beträffande patienters och närståendes perspektiv, och omvårdnadshandlingar inom anestesisjukvård

-analysera och värdera sin roll och sitt omvårdnadsansvar som specialistsjuksköterska inom anestesisjukvård att göra patienten delaktig i sin vård för att uppnå en personcentrerad och säker vård

-analysera och värdera konsekvenser för patienter och närstående samt anestesisjuksköterskans roll i samband med trauma, stora olyckor och katastrofer

-analysera miljö och teknik kring patienter samt dess betydelse för patienter, närstående och omvårdnaden

-bedöma och möta patienters och närståendes behov av information och stöd för att uppnå personcentrerad vård

-genomföra och utvärdera omvårdnad och behandlingar samt förebygga komplikationer för att uppnå personcentrerad och säker vård

-analysera och värdera åtgärder och ställningstagande samt analysera dessa i relation till patienter/närstående samt till specialistsjuksköterskans ansvar i samband med vård i livets slutskede

-använda medicinteknisk utrustning samt redogöra för säkerhetsföreskrifter och vidta adekvata säkerhetsåtgärder

-analysera, värdera och använda evidensbaserad omvårdnad inom specialiteten

-redogöra för fysiologiska och patofysiologiska processer vid olika sjukdomstillstånd och bedöma dessa relaterat till patienters hälsa samt omvårdnad och behandling

-analysera den egna värdegrunden för vårdande inklusive empatiska förmågan och professionella förhållningssättet

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

-aktuell omvårdnadsforskning samt vårdvetenskapliga teorier och begrepp

-personcentrerad vård

-specialistsjuksköterskans profession, kompetens och kapacitet inklusive lagar, författningar och förordningar

-teamarbete och ledarskap

-vårdpedagogik

-vård i livets slutskede

-vårdmiljö

-arbetsmiljö, medicinsk teknik och patientsäkerhet

-personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad och medicinsk behandling av patienter vid varierande komplexa sjukdomstillstånd i samband med anestesi inklusive klinisk status

-stora olyckor och katastrofer-konsekvenser för patienter och närstående samt specialistsjuksköterskans roll

MEDICINSK VETENSKAP

-patofysiologi och sjukdomslära

-preoperativ bedömning och riskbedömning av barn, ungdomar, vuxna och äldre

-fri luftväg och intubation

-anestesiologiska metoder, smärtbehandling och sedering

-behandlingsprinciper vid blodförluster, vätske-, elektrolyt- och syra-basbalansrubbningar

-avancerad HLR

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska/praktiska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. För examination av verksamhetsförlagd utbildning används bedömningsinstrumentet AssCe som stöd. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.

Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

För kurser med verksamhetsförlagd utbildning gäller följande: student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/981). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin