Omvårdnad inom kirurgisk vård 2

12,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3KR188

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3KR188
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 15 februari 2017
Ansvarig institution
Institutionen för kirurgiska vetenskaper

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

-analysera och värdera åtgärder och ställningstaganden samt analysera dessa i relation till patienter/närstående samt till specialistsjuksköterskans ansvar i samband med vård i livets slutskede

-analysera samverkan och kommunikation i vårdkedjan och värdera konsekvenser för patienter och närstående

-analysera och värdera sambandet miljö, teknik och människa och föreslå åtgärder för att förbättra vårdmiljön och patientsäkerheten

-analysera och värdera etiska problem och dilemman samt tolka dessa i relation till patient/närstående, professionens ansvar och de mänskliga rättigheterna

-stödja och informera patienter och närstående för att uppnå personcentrerad och säker vård

-göra en omvårdnadsplan tillsammans med patient med komplexa sjukdomstillstånd, inklusive den äldre patienten och/eller med närstående samt leda, genomföra och utvärdera omvårdnad för att uppnå personcentrerad och säker vård

-använda vårdpedagogiska principer i undervisning och kommunikation inom hälso- och sjukvården

-leda och implementera evidensbaserad omvårdnad

-problematisera kring förhållandet mellan resurser, makt och den egna professionens ansvar för evidensbaserad och personcentrerad omvårdnad

-analysera och värdera betydelsen av livslångt lärande för yrkesutövningen samt föreslå en strategi för fortsatt kompetensutveckling

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

-aktuell omvårdnadsforskning samt vårdvetenskapliga teorier och begrepp

-personcentrerad vård

-vård i livets slutskede inklusive palliativ vård

-specialistsjuksköterskans profession, kompetens och ansvarsområden inklusive lagar och författningar

-teamarbete och ledarskap

- patientsäkerhet

-etik

-handledningsmetodik och undervisning

-förbättringskunskap och implementering av evidensbaserad omvårdnad

-att möta patient och närstående i samband med svåra besked

-personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad och medicinsk behandling av patienter vid varierande komplexa sjukdomstillstånd inklusive klinisk status

-professionsutveckling (kontaktsjuksköterska, handledare, mentor)

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska/praktiska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. För examination av verksamhetsförlagd utbildning används bedömningsinstrumentet AssCe som stöd. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.

Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

För kurser med verksamhetsförlagd utbildning gäller följande: student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/981). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin