Ledarskap och coachning
5 hp
Kursplan, Grundnivå, 1TG262
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1TG262
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 april 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för skillnaden mellan rollerna coach, mentor och handledare,
- redogöra för hur svåra samtal kan hanteras,
- beskriva hur coachning och handledning kan tillämpas enskilt och i grupp,
- planera, genomföra, redovisa, utvärdera och återkoppla coachning av individ,
- identifiera och analysera olika ledarstilar.
Innehåll
Coachning, mentorskap och handledning samt skillnaderna mellan begreppen och hur de kan tillämpas samt deras koppling till ledarskapet, ledarstilar och chefens roll. Teori kring det svåra samtalet. Ansvar och roller kring handledning och coachning (arbetsgivaransvar och individansvar). Genomförande av coachning av en person.
Undervisning
Föreläsningar, diskussionsgrupper och seminarier.
Examination
Skriftlig och muntlig redovsining av inlämningsuppgifter (4 hp) och aktivt deltagande i seminarier (1 hp).
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1