Att leda förändring
Kursplan, Grundnivå, 1TG268
- Kod
- 1TG268
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G2F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 april 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
60 hp inom Teknik eller Industriell teknik, inklusive Projektkurs i kvalitetsteknik och Grundkurs i industriell ekonomi.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- tillämpa och beskriva olika planerings-, styrnings- och uppföljningsmetoder inom projektledning, inkluderande agila metoder,
- tillämpa kvalitetsledningsaspekter i projekt,
- identifiera olika organisationstyper och strukturer och beskriva hur dessa påverkar förändringsarbete,
- identifiera och analysera förändringsbehov i företag och organisationer utifrån olika intressentaspekter,
- analysera drivkrafter och hinder för förändring, med fokus på industriella organisationer och företag,
- analysera ett, i en organisation genomfört, förändringsprojekt,
- diskutera och reflektera kring ledarskapets roll i projekt samt i olika förändringsprocesser,
- beskriva och tillämpa olika planerings-, styrnings- och uppföljningsmetoder för förändring,
- identifiera forskningsfronten inom förändringsledning med hjälp av artikelsökning.
Innehåll
Moment 1: Projektledning (3 hp)
Fördjupning i projektmetodik, färdigheter, verktyg och tekniker, såsom resultatvärden, agila metoder, tids- och kostnadsplanering, riskhantering, ledarskapsaspekter och kvalitetssäkring av projekt. Skillnader i arbetssätt i små respektive stora projekt.
Moment 2: Förändringsledning (7 hp)
Teoretisk grund och praktisk tillämpning för hur en förändring kan genomföras på ett planerat och målinriktat sätt från behov av förändring till genomförd förändring. Organisationstyper, strukturer och organisatoriska system. Identifiering av viktiga beståndsdelar i organisationer för produktion av varor och tjänster. Förändringsmodeller, såsom Kotters 8-stegsmodell. Planerings-, styrnings- och uppföljningsmodeller för förändring och deras relation till kvalitetsteknik. Analys av drivkrafter och hinder för förändring samt ledarskapets roll i förändringsarbeten. Artikelsökning.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer, grupparbete, gästföreläsningar.
Examination
Moment 1: Skriftligt prov och redovisning av laborationer (3 hp).
Moment 2: Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och skriftligt prov (7 hp).