Hälsa och förebyggande av ohälsa I
Kursplan, Grundnivå, 3SJ150
- Kod
- 3SJ150
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap G1N, Vårdvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 16 juni 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ges i termin 1 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/ praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning i form av fältstudier.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A14/16)
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- analysera människans utveckling och hälsa ur ett livscykelperspektiv
- analysera teorier, modeller och begrepp, samt tillämpa metoder och styrdokument, i relation till omvårdnad, utveckling och lärande samt vetenskaplig metod
- förklara människokroppens anatomi och fysiologi ur ett livscykelperspektiv
- förklara grundläggande farmakologiska begrepp och principer, verkningsmekanismer och biverkningar vid läkemedelsbehandlingar av folksjukdomar samt kunna tillämpa läkemedelsräkning
- särskilja metoder och strategier inom folkhälsoarbete
- särskilja vanligt förekommande tillstånd och folksjukdomar samt kunna planera anpassade omvårdnadsåtgärder
- tillämpa kunskaper i klinisk mikrobiologi för att förhindra vårdrelaterade infektioner
- värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin kompetens
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
Innehåll
VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD (10 HP)
- kärnkompetenser
- metaparadigm; människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar
- omvårdnad som profession och akademiskt ämne
- omvårdnadsprocessen
- bemötande och kommunikation
- etiska, kulturella, genus- och jämlikhetsaspekter inom omvårdnadsarbetet
- etiska teorier, principer och modeller
- mänskliga rättigheter
- stigmatisering
- teorier, modeller och begrepp relaterat till utveckling och lärande
- våld i nära relationer
- informationssökning och bibliotekskunskap
- vetenskaplig metod 1
- vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi
- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar, författningar och styrdokument
- folkhälsobegrepp- och mål, nationella, internationella och historiska perspektiv, hälsoteorier, prevention och promotion
- folkhälsoarbete på individ, grupp och samhällsnivå
- barns hälsa och livsvillkor
- reproduktiv och perinatal hälsa vid normal graviditet och förlossning
- omvårdnad vid folksjukdomar
- medicinsk teknik 1
MEDICINSK VETENSKAP (20 HP)
- anatomi och fysiologi
- farmakologi
- mikrobiologi
- näringslära
- folksjukdomar; allergiska sjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar, infektionssjukdomar, psykisk ohälsa
Hälsa och förebyggande av ohälsa, 15 hp
Anatomi och fysiologi, 15 hp
Undervisning
ARBETSFORMER
Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.
Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 1