Vetenskaplig teori och metod inom specialpedagogisk forskning I

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE169

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE169
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 juni 2017
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

52,5 hp från Speciallärarprogrammet

Mål

Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för speciallärares yrkesutövning.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • jämföra och kritiskt granska metoder för datainsamling, databearbetning och analys
  • identifiera vetenskapliga paradigm och diskutera deras betydelse för val av metoder för datainsamling, databearbetning och analys
  • redogöra för forskningsprocessens olika steg och deras inbördes relation till varandra
  • formulera en vetenskaplig forskningsfråga med specialpedagogisk relevans
  • kritiskt granska och analysera forskningslitteratur inom ett avgränsat forskningsfält, samt utforma en preliminär forskningsöversikt

Innehåll

  • Vetenskapsteori
  • Kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling, databearbetning och analys med relevans för specialpedagogik
  • Källkritik och källredovisning
  • Forskningsprocessen
  • Sökning och analys av forskning i specialpedagogik
  • Författa en preliminär forskningsöversikt

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Muntlig och skriftlig examination.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin